Sıradışı Minas

Kütahya Çini ve Seramiklerinde Esin ve Yeniliğin Hikâyesi

Minas Avramidis (1877-1954), çini üretiminin Beylikler Dönemi’den itibaren devam ettiği Kütahya’nın sıradışı çini ve seramik ustalarından biriydi. Geleneksel çini zanaatının her alanında hünerli olan Minas’ın hayalgücü, yaratıcılığı ve merakı,  eşsiz üretimlerine olanak sağlıyordu.  

Minas’ın esin dünyasının en etkileyici örneklerinden biri, 1910’lu yıllarda yaptığı Genovefa Hikâyesi tasvirli tabak serisidir. Minas bu seride, inanç ve sadakat gibi konuları temel alan anlatıdan ilham alır. Hikâyeyi, 19. yüzyıl sonlarında Karamanlıca yayımlanan tefrikasından okumuş ve Sotiris Christidis’in yaptığı, Rum mahalle kahvehanelerinde yaygın olarak yer bulan bir taşbaskıda görmüş olmalıdır. Kütahya’nın köklü çinicilik geleneğinin renk, bezeme ve formlarından yola çıkarak kendi özgün üslubuyla,  geleneği ve yeniliği ustalıkla harmanlayan Minas, Kütahya çini ve seramiklerine kendine has bir ifade kazandırır. 

Sıradışı Minas sergisi, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu’ndan eserlerle 19. yüzyıl sonu ve 20. yüzyıl başında Kütahyalı ustaların, kaybolmaya yüz tutmuş çiniciliği canlandırma çabalarını bir usta ve bir eser grubu üzerinden inceliyor. Kütahyalı Minas Avramidis ve onun Genovefa Hikâyesi tasvirli seramik tabak serisi üzerinden usta-çırak ilişkisi, gelenek ve yenilik, seri üretim ve zanaat kavramlarını ele alıyor. Kütahya çini ve seramiklerine dair yerleşmiş imgeleri sorgularken, 20. yüzyılın ikinci çeyreğinde Kütahya, Atina, Selanik ve Kudüs’e dağılan ustaların hikâyelerine de ışık tutuyor. 

 

Eser Künyeleri

Sotiris Christidis
Genovefa Hikâyesi (3. Sahne), 1900-1902
Renkli Taşbaskı
71.4 × 60 cm
Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri Arşivi

Minas Avramidis
Tabak, 1910-1915
Seramik
35.5 × 5 cm
Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu

Vazo, 1930-1940
Fabrika: Atina Kutahia Seramik Şirketi Fabrikası
Seramik
16 cm
Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu

Tabak, 1920-1930
Atölye: Kubbetü’s Sahra Atölyesi (Kudüs)
Seramik
22.5 cm
Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu

 

Venedik balyosunun Topkapı Sarayı’na kabulü

Venedik balyosunun Topkapı Sarayı’na kabulü

1699’dan 1737’deki ölümüne kadar İstanbul’da yaşayan Valenciennes’li ressam Jean-Baptiste Vanmour’un eserleri arasında Avrupalı elçilerin kabul törenlerini betimleyen seriler özel bir yere sahiptir. 

Hafıza  Anılar İnşa Etmek / Anı Odası / Ölümü Anımsa

Hafıza Anılar İnşa Etmek / Anı Odası / Ölümü Anımsa

Her hafıza bir iç hikâyeyi anlatır; her koleksiyonun da bir iç hikâyesi vardır. Koleksiyon; sanatçı, izleyici, koleksiyoner gibi pek çok farklı hafızanın, hikâyenin birbiri içine geçtiği yerdir.

İstanbul: Öncesi & Sonrası

İstanbul: Öncesi & Sonrası

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Fotoğraf Koleksiyonu’ndan seçtiğimiz, 1850’lerden 1980’lere tarihlenen İstanbul fotoğraflarındaki manzara ve mekanları, bu yerlerin günümüzdeki görünümleriyle birlikte sunuyoruz!