Konstantinopolis’te Mucizevi Şifalar

27 Mart 2015

Tören Haçı,

Balıklı Kilisesi Konstantinopolis’teki Balıklı Kilisesi’nde Hastalar Yerde Yatıyor. Londra, 19. yüzyıl. Çelik Baskı, Özel Koleksiyon.

Göz kamaştırıcı güzellikleriyle Konstantinopolis’in ihtişamını yaratan kutsal mekânlar, aynı zamanda değerli röliklerin saklandığı yerlerdi ve bu nedenle şifa kaynaklarıydı. Erken dönemde şehir, buradaki çok sayıda pınarın suyunu kutsayan Meryem Ana’nın koruması altına alınmıştı. Eyüp yakınlarındaki doktor azizler Kosmas ve Damianos’un mabedi gibi, her hastalığa deva olan şifa mekânlarına ek olarak, erkek hastalıklarını iyileştiren Aziz Artemios’un ve zihinsel hastalıklarda etkili olan Azize Anastasia’nınki gibi uzmanlaşmış mabetler de vardı.

Acı, ameliyat, kanama ve enfeksiyon korkusu insanların birçoğunu, şifaya yönelik müdahaleleri acısız, ani ve bedava olan azizlere başvurmaya yöneltti. Mucizevi tedavilerin ardından gelen şükran ifadeleri, mabetlerin servetine ve ününe katkıda bulundu. İmparator ve imparatoriçe çoğu zaman şifa mekânlarındaki adak âdetlerini etkilerdi, tıpkı VI. Leo ve Zoe gibi; oğulları VII. Konstantinos Porphyrogennetos (d. 905), Balıklı Meryemi’nin müdahalesinden sonra doğmuştu.

- Brigitte Pitarakis, Hayat Kısa, Sanat Uzun sergisinin küratörü

İstanbul: Öncesi & Sonrası

İstanbul: Öncesi & Sonrası

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Fotoğraf Koleksiyonu’ndan seçtiğimiz, 1850’lerden 1980’lere tarihlenen İstanbul fotoğraflarındaki manzara ve mekanları, bu yerlerin günümüzdeki görünümleriyle birlikte sunuyoruz!

“Sönüp gitmektense yanıp kül olmak daha iyidir”

“Sönüp gitmektense yanıp kül olmak daha iyidir”

1962’de fluxus hareketinin önde gelen üyelerinden Philip Corner, Piano Activities (Piyano Etkinlikleri) başlıklı bir performans sırasında yaptıklarıyla ciddi müzik çevrelerinde büyük olay yaratmıştı.

ÇOK İŞ VAR YAPACAK <br>…lâkin zaman!

ÇOK İŞ VAR YAPACAK
…lâkin zaman!

Yitirilmiş bir dostun ardından ona, onun geride bıraktıklarına dönüp bakmak bugün bize ulaşanların izlerini sürerek ona dair, “eseri”ne dair bir şeyler yapmaya kalkışmak ne zor işmiş! Samih Rifat’ın, birbirimize seslendiğimizde kullandığımız unvanıyla “Samih Usta”nın fotoğrafları, filmleri, desenleri, çevirileri, şiirleri, kitapları ve defterleri etrafında, birlikte farklı kurumlarda mesai yaptığı arkadaşlarının çalıştığı Pera Müzesi’nde açılacak bir sergi ve başka bazı etkinlikler yapma  hazırlama sorumluluğunu üstlendiğimde doğrusu bu zorluğu sezmiş ama köklerinin ne denli derine inebileceğini tam olarak kavramamıştım. Birden fazla nedenle.