Konstantinopolis’te Mucizevi Şifalar

27 Mart 2015

Tören Haçı,

Balıklı Kilisesi Konstantinopolis’teki Balıklı Kilisesi’nde Hastalar Yerde Yatıyor. Londra, 19. yüzyıl. Çelik Baskı, Özel Koleksiyon.

Göz kamaştırıcı güzellikleriyle Konstantinopolis’in ihtişamını yaratan kutsal mekânlar, aynı zamanda değerli röliklerin saklandığı yerlerdi ve bu nedenle şifa kaynaklarıydı. Erken dönemde şehir, buradaki çok sayıda pınarın suyunu kutsayan Meryem Ana’nın koruması altına alınmıştı. Eyüp yakınlarındaki doktor azizler Kosmas ve Damianos’un mabedi gibi, her hastalığa deva olan şifa mekânlarına ek olarak, erkek hastalıklarını iyileştiren Aziz Artemios’un ve zihinsel hastalıklarda etkili olan Azize Anastasia’nınki gibi uzmanlaşmış mabetler de vardı.

Acı, ameliyat, kanama ve enfeksiyon korkusu insanların birçoğunu, şifaya yönelik müdahaleleri acısız, ani ve bedava olan azizlere başvurmaya yöneltti. Mucizevi tedavilerin ardından gelen şükran ifadeleri, mabetlerin servetine ve ününe katkıda bulundu. İmparator ve imparatoriçe çoğu zaman şifa mekânlarındaki adak âdetlerini etkilerdi, tıpkı VI. Leo ve Zoe gibi; oğulları VII. Konstantinos Porphyrogennetos (d. 905), Balıklı Meryemi’nin müdahalesinden sonra doğmuştu.

- Brigitte Pitarakis, Hayat Kısa, Sanat Uzun sergisinin küratörü

Heykele Geçiş

Heykele Geçiş

Manolo Valdés’in resimleri, maddesel bir mevcudiyet arayışındayken, bu arayış onun heykellerinde daha da belirgindir. Her geçen yıl, bu alanda daha üretken hale gelir. Günümüzde heykel, sanatçının zamanının ve çabalarının büyük bir bölümünü kapsıyor.

Turquerie

Turquerie

14. yüzyılda Balkanlar’a giren, 15. yüzyılda Konstantinopolis’i fetheden, 16. yüzyılda Viyana kapılarına dayanan Osmanlı İmparatorluğu, uzun süre Avrupa’nın korkulu rüyası olmuştur. Ancak 17. yüzyıl sonlarına gelindiğinde imparatorluğun genişlemesi durmuştu. 

Çıplak Kadından Çıplak Tene

Çıplak Kadından Çıplak Tene

Üryan, Çıplak, Nü: Türk Resminde Bir Modernleşme Öyküsü sergisi kapsamında, Cumhuriyet Gazetesi yazarı, Marmara ve Yeditepe Üniversitesi Öğretim Görevlisi Nazlı Pektaş’ın, serginin küratörü Ahu Antmen ile yaptığı ve kısa hali Cumhuriyet Gazetesi’nde yayınlanan röportajın tamamını paylaşıyoruz.