Pera Müzesi’nde Bir Gece

02 Aralık 2015

Pera Müzesi̇'nde Bi̇r Gece, Benoît Hamet, Aralık 2015. Kâğıt üzerine teknik kalem, 21,6 x 33,9 cm. Pera Müzesi'nde Bir Gece, Benoît Hamet, Aralık 2015. Kâğıt üzerine teknik kalem, 21,6 x 33,9 cm.

Sanatçı Benoît Hamet, bu yıl 10. yaşını kutlayan Pera Müzesi’nin koleksiyonlarından öne çıkan eserleri yeniden yorumluyor. Hamet, hem gerçek hem kurgusal “tarihi” olaylara mizahi bir bakış sunuyor. Sanatçı, bu ay Maria Callas’ı, doğumunun 92. yılı anısına Pera Müzesi’ndeki piyanosunun başında, Pera Müzesi koleksiyonlarından figürlerle resmediyor.  Mustafa Şem’i'nin Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu’nda bulunan saati gece üçü gösterirken, Pera Müzesi’nin karakterleri canlanıp Maria Callas’ı dinlemek üzere piyanonun başında buluşuyorlar.

Şu anda Pera Café’de sergilenen piyanonun hikâyesi şöyle: Maria Callas, Okyanus’u geçerek Atina’ya getirdiği bu piyanoyu Amerika’ya dönerken hocası Elvira de Hidalgo’ya hediye eder. Piyano daha sonra ağır bir hastalığa yakalanan Hidalgo tarafından bir müzik aşığı olan Mordo Dinar’a armağan edilir.

Piyano’nun bu noktaya kadar olan serüvenini, Suna Kıraç’la İnan Kıraç’ın verdiği bir akşam yemeğinde, Yiğit Okur, Mordo Dinar’dan dinleyince, şu an Pera Müzesi’nde piyanonun üstünde duran “Piyano” romanı ortaya çıkar. Mordo Dinar 2002 yılında ölür. Madrid’de yaşayan kızı Mordo Dinar’a gönderdiği mektupta “Piyano, romanınız oldu. O’na sahip çıkın.” diye yazıyordu. Yiğit Okur haberi İnan Kıraç’a iletti. Kaç para ödenecek diye bir sorun çıkmıştı. Mordo Dinar’ın kızı bedeli bildirdi: “İstanbul’a gelişlerimden birinde, beni Boğaz’ın salaş meyhanelerinden birine götürün, bir kadeh rakı, bir taze lüfer piyanonun bedelidir. Yeter ki kaybolmasın, değerini bilende kalsın.” İnan kıraç bedel ödememezlik yapmazdı….

Pera Müzesi’nin envanterine kayıtlı olsa da Piyano artık hepimizin. 

Resimde görünen karakterler ve objeler, koleksiyonlarımızdan alınma, tabii önde şarkı söyleyen Maria Callas dışında. İşte bu çizimde yer alan karakterlere ilham veren eserlerin bir listesi: 

Genç Kadın Portresi, Thomas de Barbarin, tuval üzerine pastel, 123 x 87 cm 19. yüzyılın ilk yarısı
Kahve Keyfi, Ressamı Belirsiz (Fransız Okulu), tuval üzerine yağlıboya, 112 x 101,5 cm., 18. yüzyılın ilk yarısı
Fransız Büyükelçisi Vergennes Kontu Charles Gravier’nin Türk Giysileri içinde Portresi, Antoine de Favray, tuval üzerine yağlıboya, 141,5 x 113 cm., 1766
Kaplumbağa Terbiyecisi, Osman Hamdi Bey, tuval üzerine yağlıboya, 221,5 x 120 cm., 1906
Mehmed Said Efendi ve Maiyeti, George Engelhardt Schröder, tuval üzerine yağlıboya, 113 x 142 cm., 1733 (?)
Fransa’nın İstanbul Büyükelçisi Antoine Edouard Thouvenel’in Portresi, Adolph Diedrich Kindermann, tuval üzerine yağlıboya, 99 x 79,5 cm., 1854
Vergennes Kontesi’nin Türk Giysileri içinde Portresi, Antoine de Favray, tuval üzerine yağlıboya, 129 x 96 cm., 1768
Şehzade Abdürrahim Efendi, Fausto Zonaro, tuval üzerine yağlıboya, 136 x 82 cm., 1900
Pembe Başlıklı Kız, Osman Hamdi Bey, tuval üzerine yağlıboya, 50 x 40 cm., Haziran 1904
Hizmetçi, Jules Joseph Lefebvre, tuval üzerine yağlıboya, 131 x 84 cm., 1880
Türk Hareminden Bir Sahne, Franz Hermann, Hans Gemminger, Valetin Mueller, tuval üzerine yağlıboya, 130 x 193,5 cm., 1654
Yusuf Agah Efendi, Carl Fredric von Breda, tuval üzerine yağlıboya, 240 x 148 cm., 1894 – 1896
Seyyar Kahveci, Abdullah Fréres, fotoğraf 23,5 x 19,5, 19. yüzyıl sonu
İngiliz Elçisinin Kızı Tahtırevanda, Fausto Zonaro, tuval üzerine yağlıboya, 49 x 77 cm., 1896 

Benoît Hamet, 1984 yılında Fransa’da doğdu. İllüstrasyon ve Çizgi Roman üzerine Lisans ve Yüksek Lisans eğitimini Angoulême Sanat Okulu ve Poitier’s Üniversitesi’nde tamamladı. Yüksek Lisans eğitiminin bir yılını Erasmus bursu ile gittiği Bologna Güzel Sanatlar Akademisi’nde sürdürdü. Mezuniyetinin ardından Angoulême’de çalışmalarına devam etti ve çeşitli Fransız yayınevleri için illüstrasyonlar yaptı. Sanatçı İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor.

Covent Garden’da Osmanlı Elçisi ve Fransız Buldog

Covent Garden’da Osmanlı Elçisi ve Fransız Buldog

Sanatçı Benoît Hamet, bu yıl 10. yaşını kutlayan Pera Müzesi’nin koleksiyonlarından öne çıkan eserleri yeniden yorumluyor. Hamet, hem gerçek hem kurgusal “tarihi” olaylara mizahi bir bakış sunuyor. Sanatçının, Osmanlı’nın İngiltere’ye gönderdiği ilk elçi Yusuf Agah Efendi yorumlarını, her ay Pera Müzesi Blog’undan takip edebilirsiniz.

 

Bir Elçinin Seyahati

Bir Elçinin Seyahati

Hikâye 1709 yılında İsveç Kralı Demirbaş Şarl’ın ( XII. Karl) Rus Çarı Petro’dan kaçarken Osmanlı’ya sığınması ile başlıyor. İsveç Osmanlı’ya borçlanıyor, bu sırada Osmanlı stratejik bir değişiklik yapıyor ve artık Avrupa’ya elçi yollamaya başlıyor… Tarihi metin ve sefaretnamelerden yola çıkarak Oryantalist Resim Koleksiyonu yöneticimiz Barış Kıbrıs kaleme aldı.

Kozbekçi Mustafa Ağa

Kozbekçi Mustafa Ağa

1709’da Rus Çarı Petro’ya yenildikten sonra Osmanlı’ya sığınan Demirbaş Şarl (XII. Karl) 5 yıl boyunca maiyetiyle birlikte Bender’de kalmış, tüm masrafları Osmanlı tarafından karşılanmış, kendisine maaş bağlanmış ve borç para verilmiştir.