Viyana'dan Dönüş

Józef Brandt, 17. yüzyıl Polonya’sına büyük ilgi duymuştur. En sevdiği temalar arasında savaş sahnelerinin yanı sıra muharebenin öncesi ve sonrasını ele alan gündelik yaşam sahneleri bulunmaktadır. Askerlerin ilerleyişleri, dönüşleri, malzeme katarları, konaklama ve kamp yerleri, devriyeler ve savaşın en hareketli anları dışında kalan zamanlardaki monotonluğunu gösteren benzer motifler bunlar arasındadır. 1683’te Viyana’yı kuşatan Türk birliklerini yendikten sonra yurtlarına dönen Polonyalı birlikleri gösteren resim, Brandt’ın bu gruptaki yapıtları arasında en iyilerinden biri olarak kabul edilir. Grubun önden gösterildiği bu gerçekçi kompozisyonda Polonyalılar, Türk tutsaklar, çeşitli at arabaları ve eşyalardan oluşan “konvoy”, bir grup hafif süvari eri eşliğinde düz bir alanda ilerlerken görülmektedir.

Bu egzotik ve çok renkli resim teknik mükemmelliği, iyi betimlenmiş figürlerin çeşitliliği ve dekor zenginliğiyle izleyiciyi yakalar. Brandt resmi yaparken tarihi giysiler ve askeri ekipman konusundaki engin bilgisini gözler önüne sermiştir. Sanatçının Münih’teki atölyesi, resimlerinde kullandığı silah, giysi ve doğu eşyaları koleksiyonu nedeniyle küçük bir müze olarak nitelendirilmiştir.

Janina Zielinska

Kuyunun Yanında

Kuyunun Yanında

Tadeusz Ajdukiewicz Doğu’yu, 1877’de, Władysław Branicki’yle birlikte çıktığı Suriye, Mısır, Türkiye ve Kırım turunda keşfetti. Bu deneyim onda derin bir etki yarattı, yaşamının sonuna kadar da Doğulu temaları kullanmayı sürdürdü. 

Varna Savaşı

Varna Savaşı

Stani̇sław Chlebowski 1864-1876 yılları arasında İstanbul’da Sultan Abdülaziz’in saray ressamı olarak çalıştı. Abdülaziz de sanatsal yeteneğe sahipti ve Chlebowski’nin yaratıcı sürecine aktif olarak katıldı.

Mangala Oyunu

Mangala Oyunu

Doğu’ya özgü giysileri içindeki bu üç figür, egzotik bir manzara önünde nargile içip mangala oynarken görülüyor. 1739 tarihli kraliyet koleksiyonları envanterleri, bu grubun üyelerini sarayın haremağası Matthias ve iki odalık olarak tanımlıyor.