Elektronik Köprüler
Elektronik Müziğin Doğuşu
Doç. Dr. İlke Boran

Konuşma

27 Eylül 2019 / 18:30

Pera Müzesi yeni konuşma ve performans serisiyle, bu kez elektronik müziğin etkileşime geçtiği diğer alanları keşfe çağırıyor!

İstanbul’da kurulan müzik kolektifi ÆVOM iş birliğiyle hayat geçirilen “Elektronik Köprüler”, teknoloji, edebiyat, sinema, çevre, psikoloji, sosyoloji, bilgisayar oyunları, politika, kentsel dönüşüm, doğa ve felsefe gibi elektronik müziğin beslendiği ve etkileşime geçtiği farklı mesele ve alanları odağına alıyor. Serinin ilk etkinliğinde Doç Dr. İlke Boran elektronik müziğin doğuşuna odaklanıyor.

Elektronik müziğin ortaya çıkışı tarihte büyük bir kırılma noktasıdır. Sesi kaydetme teknolojisinin geliştiği 1870’lerden başlayarak, 20. yüzyıl içerisinde birtakım maceraperest ses mühendisleri besteciler bu teknolojiyi eser üretmek için kullanmayı seçerek, o güne dek hiç girilmemiş bilinmez bir alan açtılar. Bu yepyeni ses dünyası içerisinde yeni kanonlar ve kurallar yol kat ettikçe belirlendi.

Doç. Dr. İlke Boran konuşmasında elektronik müziğin doğuşuna, bu doğuşa neden olan kültürel ve teknolojik arka planlara odaklanacak. Ses kaydetme sürecinden ses yaratma sürecine geçişte sesin ne olduğunu ve nasıl kullanıldığını anlamaya yönelik tarihsel bir bakış amaçlarken, 1930’larda geliştirilen tekniklerin günümüz dünyasında halen ne tür etkileri ve kullanım alanları olduğuna değinerek elektronik müziğin özünü ve tarihçesini anlamaya yönelik örnekler sunacak.

18:30     Konuşma
20:00     Performans

Pera Müzesi Oditoryumu’nda gerçekleştirilen konuşma ücretsizdir. Rezervasyon alınmamaktadır, yerler sınırlıdır. Konuşma Türkçedir.

Doç. Dr. İlke Boran Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümü Lisans programından 1996 yılında mezun oldu. Aynı yıl bu kurumun müzikoloji Bölümünde Yüksek Lisans Programına başladı.1999 yılında Yüksek Lisans programından mezun oldu ve Araştırma Görevlisi kadrosuna atandı, müzik tarihi dersleri vermeye başladı.

1995-2004 yılları arasında Açık Radyo’da haftalık radyoprogramları hazırladı ve sundu. Radikal Gazetesi ve Milliyet Sanat, Andante gibi dergilerde 1998 yılından itibaren yazılar yazmaya başladı. 2000 yılında MSGSÜ Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümü’nde başladığı Doktora programın ‘Elektronik Müzik’te Analog Dönem ve Bülent Arel’in Stereo Electronic Music No.1’ adlı tezi ile tamamladı.

1998 yılından 2013 yılına kadar Prof. Filiz Ali ile Ayvalık Uluslararası Müzik Akademisi’nin kuruluşunda ve masterclass etkinliklerinin düzenlenmesine etkin rol oynadı. 2011 yılında MSGSÜ Devlet Konservatuvarında Yardımcı Doçent kadrosuna atandı. Mart 2017’de Doçent unvanını alan İlke Boran Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Müzikoloji Bölümünde Bölüm Başkanı olarak görev yapmaya devam etmektedir. Aynı zamanda Sabancı Üniversitesi’nde “Major Works of 20th Century Music” adlı dersi vermektedir.

ÆVOM nedir?
ÆVOM İstanbul’da kurulan, farklı mekânlarda kültür sanat ve müzik etkinlikleri gerçekleştiren sınırsız ve aidiyetsiz bir kolektiftir.

Kitsch ve Kitle Kültürü <br>  Umberto Eco

Kitsch ve Kitle Kültürü
Umberto Eco

Doğrudan bir etkiyi amaçlayan bir iletişim olarak Kitsch'in tanımı, kuşkusuz, onu kitle kültürü ile özdeşleştirmeye ve avantgarde'ın öne sürmüş olduğu "yüksek" kültürler diyalektik bir karşıtlık içine koymaya yardımcı olmuştur. 

Louis Isadore Kahn (1901-1974)

Louis Isadore Kahn (1901-1974)

Louis I. Kahn, 1901 yılında, tüm yaşamını geçireceği, çalışacağı, âşık olacağı ve yaşama veda edeceği Philadelphia’dan uzakta, Rusya’nın Pärnu kentinde Yahudi bir aileye doğar. Beş yaşındayken ailesiyle birlikte Amerika’ya göç ederler.

On Dokuzuncu Yüzyılda Gezgin Olmak

On Dokuzuncu Yüzyılda Gezgin Olmak

N’olmuş? işbirliğiyle hazırlanan yazı dizimiz devam ediyor. Kendilerini; “Bilindik N’olmuş? sorusunu her gün yeniden soruyor, karşımıza çıkan sayısız beklenmedik cevabı sizlerle paylaşıyoruz.