Varoluş ve Zaman
Prof. Dr. Kaan H. Ökten

Konuşma

20 Şubat 2019

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Felsefe Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Kaan H. Ökten, Zaman Değişmeli sergisi kapsamında yapacağı konuşmada, zamanın varoluşsal perspektiflerini "içeriden" bir bakışla betimleyip varlığın saha ve olanaklarını irdeleyecek.

“Tarih boyunca zaman, çeşitli şekillerde yorumlanmış ve açıklanmıştır. Zamanın tarihsel olması bile buna verilebilecek bir örnektir. Zaman değişim, akış, bitiş, tamamlanma, oluşum, döngü, yanılsama veya olanak olarak yorumlanmıştır. Bu gibi açıklamalarda bulunan bir yorumlayıcı, zamana dıştan bakmaya çalışır, onu adeta nesnelleştirir. Öte yandan zamanı varoluş perspektifinden yorumlamak daha farklı açıklamalar ortaya çıkarmaktadır. Çünkü burada yorumlayıcı, zamana dıştan değil içten bakar. Kişinin kendisi için zaman nedir, sorusu sorulur. Varoluşun zamansallığı, tamamlanamazlığı, sonluluğu gibi fenomenler bu bağlamda ele alınır. Ömrün vadeli, varoluşun devredilemez, insanın hem özgür hem bağımlı oluşu, onun dünya içindeki zamansal varlığını nasıl etkiler?” 

Kaan H. Ökten hakkında

1969'da doğdu. İstanbul Üniversitesi'nde okudu. 1996-97 yıllarında DAAD bursuyla Göttingen Üniversitesi'nde Heidegger ve Kant hakkında çalışmalar yürüttü. Kant'ın barış anlayışı üzerine hazırladığı tezle 2001'de İstanbul Üniversitesi'nde doktorasını tamamladı. Daha sonra Maltepe Üniversitesi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, Bahçeşehir Üniversitesi ve Kemerburgaz (Altınbaş) Üniversitesi’nde öğretim üyesi olarak görev aldı, dekanlık ve rektör yardımcılığı yaptı. Halen Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi'nde felsefe profesörü olarak çalışmalarına devam ediyor. 

Ökten’in kimi yayınları arasında Martin Heidegger'in başyapıtı Varlık ve Zaman'ın (2018) çevirisi, Varlık ve Zaman: Bir Okuma Rehberi (2019), Heidegger'e Giriş (2012), Ölüm Kitabı (2010), Aristoteles (2007), Muallakta Var Olmak (2006), Heidegger Kitabı (2004) ve Heidegger ve Üniversite (2002) yer alıyor. 

Raqs Media Collective
Escapement*, 2009
27 adet saat, parlak alüminyum ve LED ışıklar
Ceşitli boyutlarda
Frith Street Gallery yerleştirme görüntüsü
© Sanatçı ve Frith Street Gallery, Londra’nın izniyle.

*Saat maşası anlamına gelen “escapement”, kacış anlamındaki “escape” kelimesine atıfta bulunan bir kelime oyununa işaret ediyor.

Pera Müzesi Oditoryumu’nda gerçekleştirilecek etkinlik ücretsizdir. Yerler sınırlıdır, rezervasyon alınmamaktadır. Etkinlik dili Türkçedir.

 

Zaman Değişmeli

Zaman Değişmeli sergisi, jeopolitik bağlamda kontrol altında tutulan zaman algımızı sorguladı. Sergide yer alan üç sanatçı, bugün pek çok sistem tarafından dayatılan çizgisel zaman anlayışına alışılagelmişin dışında bir bakış sundu.

Zaman Değişmeli

Sanatta Venüs

Sanatta Venüs

José Sancho, yarattığı kadın gövdelerinin şehvetli niteliğini gizlemek bir yana, ön plana çıkarır. Bu gövdeler önden simetriktir, fakat yandan bakıldığında içbükey ve dışbükey formların oluşturduğu zıtlık eserlere hareketlilik katar. 

Saraybosna Günlükleri

Saraybosna Günlükleri

Mersad Berber: Bir Bosna Alegorisi sergimiz, Bosna-Hersek sanatının 20. yüzyılın ikinci yarısındaki en önemli temsilcilerinden Mersad Berber’in sanatına odaklanıyor.

18 ve 19. Yüzyıl Resimlerinde Camiler

18 ve 19. Yüzyıl Resimlerinde Camiler

Batılı ressamların eserlerinde camiler İstanbul kentinin kimliğini yansıtan başlıca mimari unsurlar olarak karşımıza çıkar. Bazen resimde gösterilen kentin İstanbul olduğunu sadece camilere bakarak anlayabiliriz. Detaylar gerçekle uyuşmasa da, deniz ve ufukta bazen abartılı ölçülerle verilen camiler mekanın tartışmasız biçimde İstanbul olduğunu söyler bize.