Bellek Üzerine ya da Nasıl Çiftdüşünebilirim?

2 - 5 Ağustos 2017

Pera Film sezonu Bellek Üzerine ya da Nasıl Çiftdüşünebilirim? adlı programla kapatıyor. Çiftdüşün: Çiftgörü sergisi kapsamında sunulan bu film ve video programı bellek kavramını ve belleğin imgeyle metin arasında kurduğu ilişkiyi araştırıyor. Yan yana getirilmiş imge ve metinler yeniden üretmenin ya da anımsamanın gücünü ya da sürecini ortaya koyuyor. Kuveyt’te Filistinli bir ailenin çocuğu olarak doğan ve Fransa-ABD arasında büyüyen sanatçı/yönetmen Basma Alsharif’in kısa deneysel filmi The Story of Milk and Honey (Sütle Balın Hikayesi), gerçekle kurguyu incelikli bir biçimde örüyor ve bir yenilgi hikayesinden çok katmanlı bir yolculuğa dönüşerek nasıl bilgi topladığımızı, gerçekleri nasıl algıladığımızı ve kendi arzularımıza hizmet edecek şekilde tarihi yeniden nasıl yarattığımızı araştırıyor. Yönetmen Louis Henderson’un çalışmaları sömürgecilik, teknoloji, kapitalizm ve tarih arasındaki bağları inceliyor; The Sea is History de (Deniz Tarihtir) Derek Walcott’un şiirinin serbest uyarlaması. 1975’ten bu yana çeşitli filmler ve videolar çeken ve aynı zamanda New York tiyatro kumpanyası The Wooster Group için enstelasyonlar yapan Ken Kobland’ın Shanghaied Text (Şanghaylanmış Metin) adlı filmi 20. yüzyılın uygarlık ve ilerleme fikirlerini konu alıyor. Chris Marker’ın başyapıtı Sans Soleil (Güneşsiz), bir arkadaşından gelen mektupları okuyan ve bunlar hakkında yorumlar yapan bir kadın üzerine kurulu; bu arkadaş da dünyayı gezen ve özellikle “iki uç varoluş kutbu” olarak nitelendirdiği Japonya ve Afrika’ya (burada her ne kadar tarihsel bir rol oynamış olsalar da kıtanın en fakir ve en unutulmuş ülkelerinden olan Guinea Bissau ve Cape Verde Adaları tarafından temsil ediliyor) tutkun olan serbest bir kameraman. Ozan Adam’ın filmi Körler İçin komedi, kült, animasyon ya da yeniden yapım olmayan, uzun metrajlı, uluslararası ödüllü ilk Türk bilim kurgu filmi. “Üretilmiş bellek,” “anı yaratımı” ve “paralel evrenler” gibi konuları ele alıyor. Bellek Üzerine ya da Nasıl Çiftdüşünebilirim? imge, metin ve bellek arasındaki ilişkiyi derinlemesine inceliyor.

Bu program kapsamındaki Pera Film gösterimleri ücretsizdir. Rezervasyon alınmamaktadır.

2 Ağustos

19.00 Güneşsiz

4 Ağustos

18.00 Güneşsiz

20.00 Körler / Jaluziler İçin

5 Ağustos

15.00 Sütle Balın Hikayesi

Deniz Tarihtir

Şanghaylanmış Metin

 Sütle Balın Hikayesi

Sütle Balın Hikayesi

Deniz Tarihtir

Deniz Tarihtir

Şanghaylanmış Metin

Şanghaylanmış Metin

Güneşsiz

Güneşsiz

Körler / Jaluziler İçin

Körler / Jaluziler İçin

Çiftdüşün
Çiftgörü

Düşünme biçimimiz kökten bir değişime uğramış durumda, ama insanların çoğu bunun pek farkında değil gibi. Kurumsallaşmış düşünme biçimi son 24 yüzyıldır yaptığı gibi doğrusal Neo-Platonik yapısını sürdürüyor. Ama saygınlığını yitirdi. Tıpkı sanat gibi o da kaidesinden aşağı yuvarlandı.

Çiftdüşün <br>Çiftgörü

Martín Zapater’in Portresi (1797)

Martín Zapater’in Portresi (1797)

Martín Zapater y Clavería 12 Kasım 1747’de Zaragoza’da doğdu. Mütevazı bir tüccar ailesine mensuptu; hali vakti yerinde akrabası Juana Faguás ve kızı Joaquina de Alduy tarafından evlat edinildi. 1752-1757 yılları arasında Zaragoza Escuelas Pías okulunda Goya’yla birlikte okudu; bu dönemde başlayan dostlukları Zapater’in 1803’teki ölümüne kadar devam etti.

Gece Yarısı Hikâyeleri: Retro Rüyalar Oteli <br> Doğu Yücel

Gece Yarısı Hikâyeleri: Retro Rüyalar Oteli
Doğu Yücel

Benden beklemiyordu bunu. Ben de o gün o anda evlilik kararı alacağımızı beklemiyordum. Birden bire ama tamamen de günümüze uygun olup bitti her şey. Evlilik fikri aynı anda aklımızdan geçmiş, aynı anda gülümsemiş, aynı anda gözümüzü kapatıp aynı anda gözümüzü açmıştık. 

Akıl Çağı’ndan “Kaplumbağa Terbiyecisi”ne

Akıl Çağı’ndan “Kaplumbağa Terbiyecisi”ne

1 Mayıs 1906 tarihinde Paris Grand Palais’de açılan Salon sergisinde bir Osmanlı ressamının da eseri yer almıştı. Bu, Osman Hamdi Bey’in “Kaplumbağa Terbiyecisi” ismiyle tanınmış olan resmiydi.