Kente Arşivsel Bakış: "Bir Varmış Bir Yokmuş"

Pera Yetişkin

  • 19 Mart 2023 / 15.00

Zamane İstanbulları sergisine Arazi Nostaljisi serisiyle katkıda bulunan Ali Taptık’a sanatçı Beste Kopuz eşlik ediyor. Kavramsal çıkış noktasını, sanatçıların “Kent, hafızamızı zorlayacak bir hızda değişiyor, dönüşüyor, yıkılıyor ve yeniden inşa oluyorken hatıralarımız, geleneklerimiz, ritüellerimiz bu döngülerin içinde yok olmaya dayanabilecek mi?”, “Geçmiş, şimdi ve geleceğin izinde tarihin kentlere olan etkisi nedir? Hafıza mekanlarının yerini yıkıntı molozlarına bıraktığı günümüzde; izlerine rastlayamadığımız, yok olan yerlerden, anılarımızdan, geçmişten nasıl söz edebilir ve bütün bunları koruyabiliriz?” sorularından alan bu iki günlük atölyede katılımcılar; hatırlama, unutma, tanık olma ve koruma kavramları etrafında, değişen ve dönüşen kent yaşantısı üzerine tekrar düşünme fırsatı buluyor. 

Bu atölye birbirine bağlı iki seans olarak farklı tarihlerde gerçekleşecektir.

1. Seans (19 Mart 2023): Sanatçılar sanat ve araştırma pratiklerinden yola çıkarak günümüz kent arşivcileri ile kendi yöntemleri ve araçlarını paylaşacak, arşivleri havalandırmanın yollarını arayacaklar.

2. Seans (26 Mart 2023): Katılımcılar, atölyenin ilk gününden bugüne geçen süre içinde arşiv ve bellekle kurdukları ilişkiden bahsedecek ve hazırladıkları arşivleri sunacaklar.

İlişkili Sergi: Zamane İstanbulları

Yaş grubu: 18 yaş ve üzeri
Kontenjan: 12 kişi
İki günlük atölye programı katılım bedeli:
300 TL
Öğrenciler için iki günlük atölye programı katılım bedeli: 150 TL

Etkinlik Pera Müzesi’nde (yüz yüze) gerçekleşecektir.
Detaylı bilgi: ogrenme@peramuzesi.org.tr

Ali Taptık hakkında
Sanat ve yayımcılık çalışmaları, kentsel peyzaj ve mimarinin temsili, birey ve kent arasındaki ilişki, edebiyat görsellik ilişkisi gibi konulara odaklanıyor. Kaza ve Kader (Filigranes Editions, 2009); İstanbul’u Resmetmek - Türkiye’nin Görsellik Tarihine Giriş (Uğur Tanyeli’nin işbirliğiyle; Akın Nalça Kitapları, 2010), There are no failed experiments (Atelier de Visu, 2012) ve Nothing Surprising (Marraine Ginette, 2015) isimli kitapları bulunuyor. Çalışmaları Salt (İstanbul), MAXXI (Roma), Ashkal Alwan (Beyrut) ve 14. Uluslararası Venedik Sergisi, la Biennale di Venezia’nın da aralarında yer aldığı birçok kurumda sergilendi. Kurucusu olduğu, adil paylaşım ve eşit söz hakkı ilkeleriyle yola çıkan ve tasarım, araştırma, yayıncılık alanlarında çalışmalar yapan Onagöre’yi 2017’den bu yana yürütüyor. Fotoğraf ve bununla gelen arşivcilik pratiği Taptık’ın projelerindeki yaklaşımına temel oluşturmaktadır. Bu temel, geçmiş ile gelecek arasında organik bağlar kurma arayışları olarak özetlenebilir.

Beste Kopuz hakkında
Multidisipliner tarzda üretim yapan sanatçı, çalışmalarında kent tarihi, mekânın hafızası ve arşivsel çalışmalar yürüterek yer ile kurulan katmansal ilişkiler ağı üzerine eğilmektedir. Kentlerin en önemli özelliklerinden birisinin tamamen yok edilememesi ve her durumda geçmişinden izler barındırması olduğuna inanan sanatçı; üretimlerinde kentteki bu izleri aramakta ve eskinin yeni ile kendini yeniden var edişini sorgulamaktadır. Çalışmaları; Mamut Art Project 2017, BASE 2017, CAPTCHA Design Festival, Mixer, Space Debris, Şehre BAK gibi hem yurtiçi hem de yurtdışı platformlarda sergilendi. 2019 Kasım ayında Versus Art Project’te “Kazıklıköy” isimli ilk kişisel sergisini açtı. 2020 yılında İstanbul Mimarlık ve Şehircilik Araştırmaları Akademisi, 2022 yılında İstanbul Bienali Çalışma ve Araştırma Programına dahil oldu. İstanbul’da yaşamakta ve Hacettepe Güzel Sanatlar Enstitüsü resim bölümünde yüksek lisans eğitimine devam etmektedir.

yükleniyor ... Yükleniyor...
yükleniyor ... Yükleniyor...
yükleniyor ... Yükleniyor...
Yükleniyor ...

Zamane Öyküleri: Felis <br> Hande Ortaç

Zamane Öyküleri: Felis
Hande Ortaç

Zamane İstanbulları sergisinden ilham alan öykü serisi Zamane Öyküleri, Hande Ortaç’ın öyküsü “Felis” ile devam ediyor! Bu seri, yazarların sergide yer alan fotoğraflardan esinle kaleme aldığı kısa öyküleri bir araya getiriyor.

Paula Rego İstanbul’da!

Paula Rego İstanbul’da!

Biz, yani ben ve okul arkadaşlarımdan bazıları, Paula Rego’yu biliyorduk. İtiraf etmeliyim, ben Rego’nun nereli olduğunu bilmiyordum, Portekiz’in Avrupa’nın neresinde yer aldığını da.

Akışkan Rego

Akışkan Rego

Her ne kadar Rego, geç de olsa, çağının öncü feministlerinden biri olarak kabul edilmişse de, cinsel akışkanlığı ele alışıyla ilgili çok az şey yazılmıştır. Hatta çizim ve resimlerindeki sado-mazoşist akım, partiarka ile sömürülen kadın arasındaki klasik çatışmanın bir okuması olarak anlaşılmıştır. Türkiye ve Almanya’daki ilk müze sergileri, Rego’nun toplumsal cinsiyet ve kimlik hakkında sanıldığının çok ötesinde akışkan bir anlayışa sahip olduğunu gösteriyor.