Böcklin Etkisindeki Başlangıçlar (1909-1910)

13 Mart 2016

Münih’te yaşarken yakından görme fırsatı bulduğu İsviçreli sembolist ressam Arnold Böcklin’in (1827-1901) yapıtları, sanatçının akademi sonrası sanatında önemli bir yer tutar. De Chirico, Böcklin’i, tedirgin edici şaşırtıcılık, açığa vurma ve önceden görmüşlük hissi veren mitolojik ve fantastik yapıtlarından ötürü över. Böcklin’in konu seçiminden ve zamansız atmosferinden (Stimmung) esinlenen de Chirico’nun bazı yapıtlarında, ustası ile net paralellikler görülebilir. Bu sergide yer alan Kentaurlarla Savaş (1909) bu yapıtlara örnektir. Alman sembolist Max Klinger’in (1857-1920) yapıtlarındaki metafizik yoğunluk da, de Chirico’nun bu dönem sanatının ilk aşamasına esin kaynağı olmuştur.

Sanatçının en erken tarihli eserlerinden, son yapıtlarına kadar çeşitli dönemlerinden örneklerin yer aldığı Giorgio de Chirico: Dünyanın Gizemi sergisi 24 Şubat - 08 Mayıs 2016 tarihleri arasında Pera Müzesi’nde gerçekleşti.

Giorgio de Chirico

Giorgio de Chirico

De Chirico, Mart 1910’da, annesi ve erkek kardeşiyle birlikte Floransa’ya taşındı. De Chirico, ilk metafizik resmini yaptı: Santa Croce Meydanı’ndan esinlediği Bir Güz Öğleden Sonrasının Muamması’nı. 

Niko Pirosmani

Niko Pirosmani

“İsimsiz bir Mısır freski, bir Afrika putu ya da bir Girit vazosu: Pirosmani’nin işleri bunların arasında sayılmalı. Onu gerçekten algılayabilmenin tek yolu bu… Bir Pirosmani görünce, insan Gürcistan’a inanç duymaya başlar.”

Bir Serginin Hikâyesi #ÜryanÇıplakNü

Bir Serginin Hikâyesi #ÜryanÇıplakNü

Türk resminde çıplak, 2007 yılında aramızdan ayrılan değerli danışmanımız Samih Rifat’ın öncülüğünde, hep hayalini kurduğumuz temalardan biriydi.