Müzemizin cephesinde yer alan dev boyutlu fotoğrafı fark ettiniz mi?

26 Şubat 2017

Braco Dimitrijević

Braco Dimitrijević, Öğlen 12:27’de Karşılaştığım Yoldan Geçen Kişi, 2016, Mürekkep püskürtme baskı, 456 x 240 cm., Fotoğraf: Uğur Ataç

Braco Dimitrijević Müzemizin cephesinde yer alan dev boyutlu fotoğrafı fark ettiniz mi? Balkanlardan Gelen Soğuk Hava sergisi kapsamında sergide yer alan sanatçıların eserlerini paylaşmaya devam ediyoruz. 1948 Yugoslavya doğumlu Braco Dimitrijević’e ait “Öğlen 12:27’de Karşılaştığım Yoldan Geçen Kişi” adlı eseri ele alıyoruz! Braco Dimitrijević, 1970’lerde isimsiz insanların devasa foto-portrelerinin Avrupa ve Amerikan şehirlerindeki bina cephelerinde ve reklam panolarında sergilendiği Yoldan Geçenler serisiyle uluslararası ün kazanmış, çığır açıcı bir kavramsal sanat temsilcisidir. Dimitrijević ayrıca yoldan geçenler için anıtlar inşa ederek ve isimsiz şehir ahalisi onuruna anma plakaları yerleştirerek önemli kişileri yüceltme yollarından bazılarını taklit etmiştir. Sanatçı 1970’lerin ortalarında, bir müze koleksiyonundan ödünç alınan orijinal tabloları yerleştirmelerine dâhil etmeye başlamıştır.

Triptychos Post Historicus (Tarih Sonrası Triptiği) çalışması dünyanın sayısız müzesinde yüksek sanat, gündelik eşyalar ve meyveler arasında uyumlu bir sentez ve birliktelik sergilemiştir. Sanatçının “Louvre benim stüdyom, sokaksa müzemdir” ifadesi, onun yapıtının hem diyalektik hem de sınırları aşan doğasını ortaya koyar. Braco Dimitrijević eserleriyle olduğu kadar 1976’da yayımlanan kuramsal kitabı Tractatus Post Historicus (Tarih Sonrası İncelemesi) ile de günümüz sanatsal söylemine hâkim olan iki eğilimi derinden etkilemiştir: kamusal alandaki eleştirel pratikler ve müze koleksiyonlarına müdahaleler.

Yazan: Cornelia Lauf

Coğrafya

Coğrafya

Sergi, “Balkanlar” olarak bilinen bölge ülkelerinden farklı kuşaklardan sanatçı ve sanatçı gruplarına odaklanıyor ve bölgenin kaçınılmaz olarak akla gelen siyasi çağrışımları göz önünde bulundurulmaksızın bir doğa olayı üzerinden biçimleniyor.

Mark Požlep

Mark Požlep

Balkanlardan Gelen Soğuk Hava sergisi kapsamında sergide yer alan sanatçıların eserlerini paylaşmaya devam ediyoruz. Bu kez 1981, Slovenya doğumlu Mark Požlep’in sergideki “Cennetten de Garip” adlı eserini ele alıyoruz. 

İdeoloji

İdeoloji

Sergi, “Balkanlar” olarak bilinen bölge ülkelerinden farklı kuşaklardan sanatçı ve sanatçı gruplarına odaklanıyor ve bölgenin kaçınılmaz olarak akla gelen siyasi çağrışımları göz önünde bulundurulmaksızın bir doğa olayı üzerinden biçimleniyor.