Viyana'dan Dönüş

05 Aralık 2014

Józef Brandt

Józef Brandt, 17. yüzyıl Polonya’sına büyük ilgi duymuştur. En sevdiği temalar arasında savaş sahnelerinin yanı sıra muharebenin öncesi ve sonrasını ele alan gündelik yaşam sahneleri bulunmaktadır. Askerlerin ilerleyişleri, dönüşleri, malzeme katarları, konaklama ve kamp yerleri, devriyeler ve savaşın en hareketli anları dışında kalan zamanlardaki monotonluğunu gösteren benzer motifler bunlar arasındadır. 1683’te Viyana’yı kuşatan Türk birliklerini yendikten sonra yurtlarına dönen Polonyalı birlikleri gösteren resim, Brandt’ın bu gruptaki yapıtları arasında en iyilerinden biri olarak kabul edilir. Grubun önden gösterildiği bu gerçekçi kompozisyonda Polonyalılar, Türk tutsaklar, çeşitli at arabaları ve eşyalardan oluşan “konvoy”, bir grup hafif süvari eri eşliğinde düz bir alanda ilerlerken görülmektedir.

Bu egzotik ve çok renkli resim teknik mükemmelliği, iyi betimlenmiş figürlerin çeşitliliği ve dekor zenginliğiyle izleyiciyi yakalar. Brandt resmi yaparken tarihi giysiler ve askeri ekipman konusundaki engin bilgisini gözler önüne sermiştir. Sanatçının Münih’teki atölyesi, resimlerinde kullandığı silah, giysi ve doğu eşyaları koleksiyonu nedeniyle küçük bir müze olarak nitelendirilmiştir.

Janina Zielinska

Padişahın Emriyle

Padişahın Emriyle

Resimde Żmurko bir harem odasının egzotik imgesini, parlayan kumaşlar, saçılmış mücevherlerle birlikte sunuyor, burayı “padişahın emriyle” öldürülmüş bir odalığın heykeli andıran güzel bedeni için bir dekor olarak kullanıyor. 

Mangala Oyunu

Mangala Oyunu

Doğu’ya özgü giysileri içindeki bu üç figür, egzotik bir manzara önünde nargile içip mangala oynarken görülüyor. 1739 tarihli kraliyet koleksiyonları envanterleri, bu grubun üyelerini sarayın haremağası Matthias ve iki odalık olarak tanımlıyor.

Bir Hançer Tarihi

Bir Hançer Tarihi

Manzaralar, baskılar ve illüstrasyonlar yapan Henryk Weyssenhoff, yaratıcı enerjisinin büyük bölümünü Belarus’un, Litvanya’nın ve Samogitya’nın gerçekçi manzaralarını yapmaya harcadı.