29,9 km Söyleşileri
“Bu Bir Çizgi Değildir” ve “Fikirtepe”

Çevrimiçi Söyleşi

9 Haziran 2021 / 18:30

Istanbul Unbound: Environmental Approaches to the City (Bendine Sığmayan İstanbul: Kente Çevresel Yaklaşımlar), konferans kapsamında düzenlenen 29,9 km başlıklı video programının etkinlikleri, “Bu Bir Çizgi Değildir: İstanbul’un Kıyı Çizgisi Ekotonu Üzerine Bir Kartografi” ve “Fikirtepe: İstanbul Kentleşme Tarihinde Bir Kara Leke”  videolarının söyleşileriyle devam ediyor. Etkinliğin ilk bölümünde, görünenlerin ötesinde, kıyı çizgisini maddesel olarak kavramak üzerine olan “Bu Bir Çizgi Değildir”, İstanbul’a kara ve su arasında çizilen hatlardan bakıyor. Şehre bakmanın video-kartografisi üzerine olacak konuşmada şehrin kıyı çizgileri, son 10 yıldaki değişimi doğa ile kültür, insan yapımı olan ile olmayan arası sınırlar üzerinden tartışmaya açılacak. Etkinliğin ikinci yarısında ise “Fikirtepe: İstanbul Kentleşme Tarihinde Bir Kara Leke” videosuyla 2011 yılından itibaren değişmeye başlayan Fikirtepe’nin dönüşüm süreçlerine ve bölgede yaratılan sosyo-mekânsal kentsel ayrışmaya ve bölgede devam eden mücadeleye odaklanılacak.

Videoları Pera Müzesi Youtube kanalından izleyebilirsiniz:

Bu Bir Çizgi Değildir: İstanbul’un Kıyı Çizgisi Ekotonu Üzerine Bir Kartografi

Fikirtepe: İstanbul Kentleşme Tarihinde Bir Kara Leke 

Program

18.30 “Bu Bir Çizgi Değildir”: İstanbul’un Kıyı Çizgisi Ekotonu Üzerine Bir Kartografi
Feride Çiçekoğlu, Gökçen Erkılıç, Ahmet Ünveren

19:15   “Fikirtepe: İstanbul Kentleşme Tarihinde Bir Kara Leke”
Engin Akgüzel, Murat Germen, Haluk Diriker 

Zoom uygulaması üzerinden gerçekleştirilecek etkinliğin dili Türkçedir. Katılım için rezervasyon gereklidir.

Rezervasyon formu

Feride Çiçekoğlu'nun mimarlık, edebiyat ve sinemaya dair bir yolculuğu var. ODTÜ Mimarlık Fakültesi’ndeki lisans ve yüksek lisans öğreniminin ardından Pennsylvania Üniversitesi’nde tamamladığı doktorasında ütopyalar ve kent tasarımı üzerine çalıştı. Ütopya sevdasıyla 12 Eylül 1980 askeri cunta döneminin dört yılını cezaevlerinde geçirdi. Bu sayede edebiyata ve sinemaya yöneldi. Senaryolarını yazdığı Uçurtmayı Vurmasınlar (1989), Umuda Yolculuk (1990) ve Suyun Öte Yanı (1991) gibi filmlerin aldığı ulusal ve uluslararası ödüllerin ardından sinema alanında akademik hayata geri döndü. Türkçede yayınlanan Vesikalı Şehir, Şehrin İtirazı ve İsyankar Şehir üçlemesinin yanı sıra şehir ve sinemaya dair İngilizcede makale ve derlemeleri vardır. Halen İstanbul Bilgi Üniversitesi Sinema-TV Bölümü’nde öğretim üyesidir.

Gökçen Erkılıç, bağımsız araştırmacı, kentsel çalışmalarda kartografi, coğrafya ve ekoloji alanlarında çalışıyor. Mimarlık lisansını ODTÜ’de tamamladı. İstanbul Bilgi Üniversitesi’nden yüksek lisans, İTÜ’den doktora derecesi aldı ve İstanbul Çalışmaları Merkezi’nde misafir araştırmacı olarak bulundu. Çeşitli sergiler, kentsel tasarım projeleri ve yarışmalarda kavramsal tasarımcı ve araştırmacı olarak yer aldı. Su kıyısının insan eliyle şekillendirilmesi ve bunun oluşturduğu sınır biçimleri üzerine doktora tezi “Bu Bir Çizgi Değildir: İstanbul Kıyısının Eleştirel Hatlarının Çizimi”ni 2019 yılında tamamladı. Coastliners Lab’de video anlatılar ile kara ve suyun maddi ilişkileri üzerine çalışıyor. Kentsel ekoloji kuramı konusunda ders vermeyi sürdürüyor. Mimari tasarım ve kentsel araştırma pratiğini Go.St’ta devam ettirmekte.

Ahmet Ünveren, 2010’da ODTÜ’den mezun oldu ve 2013’te İstanbul Bilgi Üniversitesi’nden yüksek lisans derecesi aldı. Mimari ve kentsel tasarım alanında ulusal ve uluslararası yarışmalarda çeşitli ödüller aldı. Araştırma alanını dijital üretim ve hesaplamalı tasarım oluşturuyor. 2016’dan beri geri dönüştürülen ahşap malzemeleri kullandığı tasarım ve üretim atölyesi Masifwall’ı yürütüyor. Ecem Dilan Köse ile birlikte 2017’de kurduğu dijital sanat oluşumu Re.Sole’de çok ölçekli dokular, ses tasarımı ile video performansları üretiyorlar ve çeşitli sanat etkinliklerinde yer alıyorlar. Tasarım stüdyosu ve kodlama alanlarında ders vermeye devam etmekte.

Engin Akgüzel, öğrenci ve personel taşımacılığı yapıyor. İstanbul Fikitepe’de yaşanan dönüşümle mücadele için kurulan Leke Fikirtepe platformunun ve Yeni Fikirler Derneği’nin kurucularındandır.

Murat Germen, fotoğrafı bir ifade ve araştırma aracı olarak kullanan, İstanbul’da yaşayan ve çalışan bir sanatçı, eğitimci ve arşivci. Sabancı Üniversitesi Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi’nde sanat ve tasarım dersleri vermekte. Fotoğraf, mimarlık, planlama, yeni medya, sanat konularında birçok yayını olan Germen’in külliyatı; aşırı kentleşme ve soylulaştırmanın etkileri, mülkiyet/mülksüzleştirme, kent hakları, yerel kültürlerin sürdürülebilirliği, insanın doğada neden olduğu tahribat, iklim değişikliği, küresel ısınma, su hakları gibi konulara odaklanıyor. Skira (2016) ve MASA’dan (2013) iki adet monografik kitabı yayımlandı. Doksanın üzerinde uluslararası/ulusal sergiye katıldı. Sanatçının farklı eserlerine ait 400’ün üzerinde edisyon, yurtiçi ve yurtdışındaki kişisel ve İstanbul Modern, Proje 4L Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi, Centre of Contemporary Art in Toruń (Polonya), Benetton Foundation Imago Mundi gibi kurum koleksiyonlarındadır.

Haluk Diriker, kariyerine programcı olarak başladıktan sonra, 2006 yılında Age of Conan ile oyun tasarımcılığına giriş yaptı. Projede önce yapay zekâ tasarımcısı, ardından PvP tasarımcısı olarak gelişen kariyeri, Ryse: Son of Rome, Motocross Madness, Sigils: Battle for Raios, Silent Hunter Online gibi oyunlarla farklı platform ve türlere evrildi. Ondan fazla oyunda kıdemli ve baş tasarımcı olarak çalıştı.

Bir Serginin Hikâyesi #ÜryanÇıplakNü

Bir Serginin Hikâyesi #ÜryanÇıplakNü

Türk resminde çıplak, 2007 yılında aramızdan ayrılan değerli danışmanımız Samih Rifat’ın öncülüğünde, hep hayalini kurduğumuz temalardan biriydi. 

Bir Sanatçının Başarısı

Bir Sanatçının Başarısı

19. yüzyılın en özgün manzara ressamlarından Fransız sanatçı Félix Ziem’i ağırlıyoruz. Sergi, öncelikli olarak 19. yüzyıl resmine damgasını vurmuş bir sanatçı olan ve çoğunlukla deniz ve kentin iç içe geçtiği İstanbul’u ve Venedik’i konu alan resimleriyle bilinen Ziem’i, tüm yönleriyle tanıtmayı amaçlıyor. Blogumuz üzerinden de sanatçıyı ve sergideki eserleri incelemeye devam ediyoruz. 

Bergman’da Yüzler/ Aynalar/ İllüzyonlar

Bergman’da Yüzler/ Aynalar/ İllüzyonlar

Şöyle bir proje hayal edin: Birisi çıkıp, Bergman filmlerinde, perdede yüzlere yakın plan yapılan dakikaları saysın, sonra da bu sayıyı onun tüm filmlerinin süresine oranlasın. Benim hissim o ki, ortaya hiç de azımsanamayacak büyüklükte bir oran çıkacaktır.