Bir Şenlikti İstanbul Plajları
Zafer Toprak, Selim İleri

Söyleşi

10 Ekim 2018

Pera Müzesi, İstanbul kent tarihinin sosyokültürel yapısına plaj kavramı üzerinden ışık tutan İstanbul’da Deniz Sefası: Deniz Hamamından Plaja Nostalji sergisi kapsamındaki etkinliklere, Bir Şenlikti İstanbul Plajları başlığı altında Selim İleri’yi ve serginin küratörü Zafer Toprak’ı ağırlayarak devam ediyor. Kuruluşunun 10. yılını geride bırakan İstanbul Araştırmaları Enstitüsü arşivinden ve farklı koleksiyonlardan derlenen, 1870’lerden 20. yüzyılın ortalarına uzanan süreçte deniz hamamından plaja geçişin devrim niteliğindeki hikâyesini anlatan bu sergi bağlamında bu kez Beyaz Rusların Florya’daki etkisi ve plajlarla birlikte dönüşen eğlence kültürü konu ediliyor.

Prof. Dr. Zafer Toprak hakkında
Prof. Dr. Zafer Toprak, Saint Joseph Fransız Lisesi’nin ardından Mülkiye’nin Diploması ve Dış Münasebetler şubesinden mezun oldu. Yüksek lisansını Londra Üniversitesi'nde, doktorasını İstanbul İktisat Fakültesi'nde yaptı. St. Olaf Üniversitesi’nden fahri doktora aldı. Akademik çalışmaları 19. ve 20. yüzyıl Türkiyesi üzerine yoğunlaştı. 1972 yılında Londra Üniversitesi'nde öğretim görevliliğine başladı. 1977'de Boğaziçi Üniversitesi Beşeri Bilimler Bölümü'ne katıldı. Minnesota ve Paris üniversitelerinde konuk öğretim üyesi olarak bulundu. 1992-2013 yılları arası Boğaziçi Üniversitesi’nin çağdaş Türkiye ağırlıklı yüksek lisans ve doktora programlarının yer aldığı Atatürk Enstitüsü’nün başında bulundu. Halen Boğaziçi Üniversitesi ve Koç Üniversitesi'nde ders vermektedir.

Selim İleri hakkında
Selim İleri romancı, öykü ve deneme yazarıdır. Atatürk Erkek Lisesi’nin ardından bir süre İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde okuduktan sonra öğrenimini yarıda bırakarak kendini tümüyle yazarlığa verdi. İlk yazısını 1967’de Yeni Ufuklar dergisinde yayımladı. Daha sonraki yıllarda Papirüs, Yeni Edebiyat, Yeni Dergi, Türk Dili, Türkiye Defteri, Milliyet Sanat, Gösteri gibi dergilerde ve Cumhuriyet, Milliyet ve Politika gibi gazetelerde yazdı. 1979’da Dünya gazetesinin sanat sayfasını yönetti. 1976 Sait Faik Hikâye Armağanı’na değer görülen Dostlukların Son Günü (1975,1984) geçmiş ve gelecekteki yerini, kendi gerçeğini arayan bir insanın toplumsal bilinçle karşılaşmasının öyküsüdür. Destan Gönüller’le (1973) romana yöneldi. Her Gece Bodrum’la (1976, 1991) 1977 Türk Dil Kurumu Roman Ödülü’nü kazandı. Çağdaşlık Sorunu (1978), Aşk-ı Memnu ya da Uzun Bir Kışın Siyah Günleri (1981, 1985), Düşünce ve Duyarlık (1982), Kamelyasız Kadınlar (1983, 1986), O Yakamoz Söner (1987) gibi deneme ve inceleme türünden yapıtlarında Türk edebiyatını ele aldı. Kırık Bir Aşk Hikâyesi adlı senaryosuyla Sinema Yazarları Derneği (SİYAD) En iyi Senaryo Ödülü’nü (1982-83) kazandı.
 
Pera Müzesi Oditoryumu’nda gerçekleştirilecek etkinlik ücretsizdir.
Yerler sınırlıdır, rezervasyon alınmamaktadır. Etkinlik dili Türkçedir.

İstanbul’da Deniz Sefası

Pera Müzesi ve İstanbul Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul’da Deniz Sefası: Deniz Hamamından Plaja Nostalji sergisi ile İstanbul kent tarihinin sosyokültürel yapısına plaj kavramı üzerinden ışık tuttu.

İstanbul’da Deniz Sefası

Gerçekler Acıtır!   Küratör Anlatıyor: Günümüz İmgeleri

Gerçekler Acıtır! Küratör Anlatıyor: Günümüz İmgeleri

Saraybosna Güzel Sanatlar Akademisi öğrencilerinin eserlerinin önemli bir bölümü sosyo-politik, ekonomik ve kültürel çağdaş gerçeklerin çoğunlukla acı verici yönleriyle uğraşıyor, bu konuda bir farkındalık yaratıyor, bize sesleniyor, bizi uyarıyor, tartışma yaratıp bize yeni yorumlar sunuyor.

Bulanık Hatıralar <br> Andra Ursuta

Bulanık Hatıralar
Andra Ursuta

Dışsal tarihsel gerçeklikler ile evin içsel mekânı arasında bir bağlantı vardır. Mimari, kişisel eşyalar, tasarım ve işlevsel düzenlemeler ve planlar: Tüm bunlar özgün kişisel tarihleri ve politik uğrakları yansıtır. 

Kuyunun Yanında

Kuyunun Yanında

Tadeusz Ajdukiewicz Doğu’yu, 1877’de, Władysław Branicki’yle birlikte çıktığı Suriye, Mısır, Türkiye ve Kırım turunda keşfetti. Bu deneyim onda derin bir etki yarattı, yaşamının sonuna kadar da Doğulu temaları kullanmayı sürdürdü.