Cennet Gibiydi, Maalesef (Tiyatro diye bir şey yok)

Performans

2 Mart 2024 / 18.00

Pera Müzesi, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu’ndan yola çıkan ve hafıza ile gelecek tahayyülleri arasındaki bağları güncel yapıtlar aracılığıyla araştıran Gelecek Hatıraları sergisi kapsamında Cennet Gibiydi, Maalesef başlıklı performansı sunuyor.

Günümüz dünyasını değerlendirebilmek için “geçmiş”in heyecan verici potansiyeline bakan araştırma performansı, nasıl ortaya çıktığına odaklanarak tiyatro kavramını yeniden şekillendiriyor ve dünyayı değiştirip değiştiremeyeceğini sorguluyor. Antroposen'e girerken, gelecekte ne olacağına dair cevaplar sunabilecek kuir ve kesişimsel bir ütopya tahayyül ediyor. 

Ürdünlü trans oyun yazarı ve tiyatro yapımcısı Raphael Amahl Khouri‘nin yazdığı ve sanatçı Myrto Stampoulou ile beraber gerçekleştirdiği, Kasım 2023’te Belfast’ta düzenlenen Outburst Festivali için özel olarak hazırlanan ve yapım aşamasında olan Cennet Gibiydi, Maalesef performansı, İstanbul’da ilk kez sahneleniyor.

Pera Müzesi Oditoryumu’nda gerçekleşecek performansın dili İngilizcedir. Etkinlik ücretsizdir, rezervasyon alınmamaktadır. 18 yaş üzeri seyirciler için uygundur.

Süreli Sergi

Gelecek Hatıraları

Nesnelerin yardımıyla hatırlananlara odaklanan sergi, güncel yapıtlar aracılığıyla hafıza ile gelecek tahayyülleri arasında kurulan bağları araştırıyor. Hatıra olarak alınan, belli bir yer ve zamanı hatırlatan veya koleksiyonu yapılan nesnelerin kültürel ve sembolik değeri ve anlamı, kişisel yolculuklarla bölgenin hafızasını birbirine örüyor. Geçmişe nostaljik bir bağlılık yerine geleceği nasıl hatırlayacağımız hakkında düşünmeyi öneriyor ve hafızanın gelecek odaklı işlevlerine eğiliyor.

Gelecek Hatıraları

Esir Sultan

Esir Sultan

Yunanlıların Türk boyunduruğunu kırmak için yürüttükleri savaş Avrupa tarafından yakından takip ediliyordu. Romantizmin hakim olduğu bu çağda, Yunanistan’ın çevresinde 1821 ile 1832 arasında gelişen olaylar ulusal bağımsızlık mücadelesinin bir sembolü haline gelmişti. 

Nesnelerin Hafızası

Nesnelerin Hafızası

Hediyelik eşyaların kültürel tarihini ele aldığı kitabında Rolf Potts bu tür nesnelerin kişisel hikâyelerle anlam kazandığından bahseder: Nesneler sakladıkları hikâyelerle hatıralara dönüşür. Hatıraları dünyayı değerlendirmek için değil, kendi hikâyemizi anlatmak için toplarız.

İdeoloji

İdeoloji

Sergi, “Balkanlar” olarak bilinen bölge ülkelerinden farklı kuşaklardan sanatçı ve sanatçı gruplarına odaklanıyor ve bölgenin kaçınılmaz olarak akla gelen siyasi çağrışımları göz önünde bulundurulmaksızın bir doğa olayı üzerinden biçimleniyor.