Göbeklitepe'ye Bir Bakış
Sinem Dişli, Ahmet Turgut Yazman

Çevrimiçi Söyleşi

4 Mart 2021 / 18:00

Şifa, büyü, hafıza, süreç, ekoloji, iş birliği, kontrol, insan doğa ilişkisi, internet kültürü, pandemi gibi birçok konuya değinen eserlerin yer aldığı Kristal Berraklığı sergisi sanatçılarından Sinem Dişli ve yönetmen Ahmet Turgut Yazman, Göbeklitepe kültürü ve bu kültürün Dişli’nin çalışmalarıyla ilişkisi üzerine sohbet edecekler.

Göbeklitepe – Dünyanın İlk Tapınağı filminin yönetmeni Ahmet Turgut Yazman, günümüzden 12 bin yıl önce bırakılan mesajları ve binlerce yıllık tarihi süreç içinde Anadolu bilgeliğinin sembollerde yaşayan birikimini Göbeklitepe kültürü üzerinden okuyacak. Göbeklitepe’de yer alan ve şimdiye kadar bulunmuş en eski semboller ne anlam ifade etmektedir? Göbeklitepe’yi kim, nasıl ve ne amaçla inşa etmiştir? Sembol nedir, bir sembolün zaman akışındaki işlevi nedir? Günümüzden yaklaşık 5 bin yıl önce Antik Mısır’da kullanılmaya başlayan Hyero-gliph (kutsal-işaret) yazısının Hermetik gelenekten gelen hangi sembolleri Anadolu’da yaşamaya devam etmektedir?

Sinem Dişli ise etkinlikte, Göbekli Tepe'yle kurduğu ilişkiyi, 2019 yılında gerçekleştirdiği Oyuklar ve Höyükler adlı kişisel sergisi ve Kristal Berraklığı’nda yer alan ve sanatçının çevre politikaları, Fırat Nehri ve Mezopotamya çevresindeki doğal kaynakların kullanımı ile ilgili çalışmalarının bir uzantısı olan Pigment Ayrıştırması eseri üzerinden anlatacak. Söyleşi, anıtsal bir yapının kökenlerine ve etrafında toplanan ritüellere bakarak yakın çevremizle olan ilişkimizi araştıracak.

Sinem Dişli 1982 yılında Urfa'da doğdu. İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Heykel Bölümü’nde ve Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf Bölümü’nde Yüksek Lisans derecesini tamamladı. 2005-2008 yılları arasında İstanbul Modern Fotoğraf Departmanı’nda küratör yardımcısı olarak çalıştı. 2008 yılında New York'ta School of Visual Arts bursu kazandı ve ayrıca ICP ve The Cooper Union'da görsel sanat programlarına katıldı. 2015'te Triangle Arts Association ve ISCP'de, 2020'de Marble House Project'te misafir sanatçı olarak davet edildi. Sanatçının bugüne kadar düzenlediği altı kişisel serginin yanı sıra, uluslararası çok sayıda karma sergide de yer aldı. 2018'de The New York Times tarafından "Arles Festivali’nde İzlenecek 7 Umut Veren Fotoğrafçı" arasında gösterildi ve 2019'da Prix Pictet Ödülü'ne aday oldu.

Ahmet Turgut Yazman, 1970 yılında İstanbul’da doğdu. Mimar Sinan Üniversitesi Sinema-Tv bölümünü bitirdikten sonra Yıldız Teknik Üniversitesi’nde Müzecilik üzerine yüksek lisans yaptı. Uzun süre reklam sektöründe yönetmen olarak çalıştı. Sektörü bıraktıktan sonra ortaklarıyla birlikte Kazdağları’nda ekolojik turizm alanında faaliyet gösteren Hızır Kamp’ı hayata geçirdi, “Aşure “ isimli 13 bölümlük belgesel dizisini yönetti, “Göbeklitepe - Dünyanın İlk Tapınağı” filminin yapımcılığını ve yönetmenliğini yaptı. "Bir - Benden İçeri" kişisel gelişim platformunun görsel ve işitsel süpervizörlüğünü sürdüren Yazman, Bir Şifa Eğitim Anonim Şirketi'nin yönetim kurulundadır. Yaptığı araştırmalar sonucu ulaştığı sembolik, arkeolojik ve tarihi olgular üzerine verdiği seminerlerin yanı sıra meditasyon eğitimleri ve paylaşımlarında bulunan Yazman; müzik, yoga, meditasyon, tasavvuf, arkeoloji, kabile ritüelleri ve içsel gelişim pratikleri konularıyla ilgilidir, doğayı sever.

Zoom uygulaması üzerinden gerçekleştirilecek etkinliğin dili Türkçe'dir. Katılım için rezervasyon gereklidir.

Rezervasyon 

Eser künyesi:
Sinem Dişli
Pigment Ayrıştırması, 2019
Bazalt, kireçtaşı, çakmaktaşı, bazaltik tüf, volkanik toprak, kırmızı toprak,
kahverengi toprak, obsidyen, şeritli kireçtaşı pigment ayrıştırması
Göbekli Tepe çevresi
9 adet, her biri 73 x 108 cm
© Sanatçı / Artist, Oada Koleksiyonu

Süreli Sergi

Kristal Berraklığı

Kristal Berraklığı, katılan tüm sanatçılarla iş birliği içinde sürdürülebilir küratöryel pratikler ve ekoloji üzerine düşünmenin ötesinde sergi sürecinde karbon ayak izini azaltmaya yönelik ilkeleri harekete geçiren metot ve araçlar kullandı: Yapıtların yerel ve iş birliğine dayalı üretimi, yaratıcı geri dönüşüm stratejileri ve tüm katılımcıların son derece az seyahat etmesi gibi.

Kristal Berraklığı

Tigran Mansurian ile bir söyleşi - Nairi Galstanian

Tigran Mansurian ile bir söyleşi - Nairi Galstanian

 Dünya çapında yankı bulan film üzerine Andrey Tarkovski, Parajanov’u “bir dahi” olarak nitelendirirken Michelangelo Antonioni ise “çarpıcı, mükemmel bir güzellik” olarak tanımladığı filme ilişkin, “Bana kalırsa Parajanov, dünyanın en iyi yönetmenlerinden biri” değerlendirmesinde bulundu. Filmin müziklerini besteleyen ve bu vesileyle yeni, müzikal bir dil icat eden Ermeni besteci Tigran Mansurian ise, Sayat-Nova’yı “evrensel bir öneme sahip, olağanüstü bir olay” olarak tanımladı.

Sonsuz bir ihtimal olarak Mavi

Sonsuz bir ihtimal olarak Mavi

Yves Klein’ın mavi pigmentlerini akla getiren bir rengin perdeyi boylu boyunca kapladığını düşünün. Neredeyse 80 dakika boyunca mavinin tonlarında en ufak bir oynama olmasa bile, zihnimiz durduğu yerde durmuyor. Sabit bir maviliğe ne kadar uzun süre bakabiliriz? Mavi tonlar titreyerek, kendi gölgelerini yaratarak bize oyunlar oynamaz mı? Maviden gözlerimiz kamaşmaz mı?

Yalnızca Bir Turizm Şehri Değil: Antalya’nın Yetiştirdiği Genç Sanatçılar

Yalnızca Bir Turizm Şehri Değil: Antalya’nın Yetiştirdiği Genç Sanatçılar

Pera Müzesi Blog, N’olmuş? işbirliğiyle hazırlanan yazı dizisi devam ediyor. Kendilerini; “Bilindik N’olmuş? sorusunu her gün yeniden soruyor, karşımıza çıkan sayısız beklenmedik cevabı sizlerle paylaşıyoruz.