“Ve Taş Kendi Ağırlığınca Düştü”
Anadolu’da Romalı Tüccarlar ve Bankerler
Yavuz Selim Güler

Çevrimiçi Konuşma

31 Mayıs 2022 / 18:00

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu’ndan bir seçkiyle hazırlanan Ağırlık ve Ölçü Sanatı sergisi ağırlık ve ölçü aletleri etrafında şekillenen ekonomiyi, kültürü, kültürlerarası sistem ilişkilerini, toplumsal güven dinamiklerini ve birimlerin standartlaşmasının yolculuğunu, MÖ 2. binyıldan günümüze uzanan bir süreçte uygarlıkların, tanrıların, tüccarların, usta ve çırakların gözünden keşfetmeyi amaçlıyor, dönüşümlerin ve sürekliliklerin izlenmesine olanak veriyor. Homeros’un İlyada Destanı’ndaki dizeden esinlenen “Ve Taş Ağırlığınca Düştü” başlıklı konuşma serisinde alanında uzman konuşmacılar serginin kapsadığı dönemler olan Asur Ticaret Kolonileri Çağı, Hititler, Helenistik Dönem; Roma, Bizans ve Osmanlı dönemlerindeki alışveriş, ticaret, ağırlık ve ölçü sistemlerine ışık tutuyor.

MÖ 2. Yüzyılda Doğu Akdeniz’de yaşanan siyasi değişimler, Roma’nın Anadolu’daki topluluklarla ekonomik ve kültürel ilişkilerinin gelişmesine sebebiyet vermiştir. MÖ 133 yılında Pergamon Krallığı’nın Roma’ya miras bırakılması ve Asia eyaletinin kurulmasıyla birlikte Batı Anadolu, Roma’nın bir parçası haline gelmiştir. Bankerler ve tüccarlar, Anadolu’da oluşan ekonomik fırsatları değerlendirerek zenginleşmişler ve Anadolu’daki Roma’nın önemli bir parçası konumuna gelmişlerdir.

Serinin üçüncü konuşmasında Romalı tüccarların ve bankerlerin Geç Cumhuriyet ve Roma İmparatorluk Döneminde Asia eyaletindeki ticari ve finansal faaliyetleri, örgütlenmeleri ve yerel topluluklarla ilişkileri tarihi, epigrafik, arkeolojik kaynaklar ışığında değerlendirilecek.

Konuşma Pera Müzesi Youtube kanalından canlı olarak gerçekleştirilecektir. Etkinlik dili Türkçedir. 

Etkinlik videosuna ulaşmak için tıklayın!

Yavuz Selim Güler Hakkında
Yavuz Selim Güler, Koç Üniversitesinde Arkeoloji ve Sanat Tarihi alanlarında lisans eğitimini tamamladı. Konya, Bursa ve Burdur’da çeşitli arkeolojik araştırmalarda çalışan Güler, the British Museum ve AKMED’de (Suna ve İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Merkezi) Nümismatik ve Eski Çağ Ekonomisi üzerine eğitimler aldı. 2018-2020 yılları arasında Koç Üniversitesi’nde Eski Yunanca, Latince ve Eskiçağ Tarihi ve Arkeolojisi derslerinin asistanlığını yaptı. 2020 yılında “Provincia Asia Eyaleti’nde Romalı Tüccarlar ve Bankerler” üzerine yüksek lisans tez çalışmasını tamamladı. Bir süre müze eğitimi alanında çalıştıktan sonra, 2021 yılından itibaren Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu Sorumlusu olarak çalışmalarına devam etmektedir.

Süreli Sergi

Ağırlık ve Ölçü Sanatı

Dünyayı bir avuç birimle ölçmeye çalışmak onu zihnen inşa edebilmeyi de beraberinde getirdi. Keşfin ölçüsü mitlere karıştıkça, ölçmek ve tartmak fiziksel bir deneyimin ötesinde bilimin, kâinatın ve bilinenin ötesini merak eden insanın, kendini ifade etme becerisinin önemli bir aracı oldu. 

Ağırlık ve Ölçü Sanatı

Gece Yarısı Korku Hikâyeleri: Polen, Fotosentez & Rock’n Roll <br> Murat Başekim

Gece Yarısı Korku Hikâyeleri: Polen, Fotosentez & Rock’n Roll
Murat Başekim

Loş gecede çağırıyor. Beni. Beni istiyor. İşitiyorum fısıltısını. Parfümünü.Tatlı tükürüğünü. Siluet sallanıyor. Çağırıyor. Ona gitmeliyim.O kadar uzakta değil. İşitiyorum. Aşk bu. Eminim.

 

İstiap Haddi

İstiap Haddi

Pera Müzesi, Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu’ndan esinlenen Tüm Zamanlara, Tüm Üzgün Taşlara başlıklı güncel video yerleştirmesinden hareketle, sanatçılar Nicola Lorini, Gülşah Mursaloğlu ve Muğlak Standartlar Enstitüsü’nün (Avşar Gürpınar, Cansu Cürgen) katıldığı bir konuşma gerçekleştirdi. Yerleştirmeden hareketle ölçme, hesaplama, standart oluşturma, zaman ve değişim konularını tartışmaya açan bu ilham verici konuşmadan kısa bir bölüm paylaşıyoruz!

Marcel Duchamp’ın Bisiklet Tekerleği

Marcel Duchamp’ın Bisiklet Tekerleği

1998 yılında Ben Jakober ve Yannick Vu, Marcel Duchamp’ın Roue de Bicyclette adlı eserinin bir yeniden-yapımını gerçekleştirdiler. Duchamp’ın ilk “ready-made” eseri olarak kabul edilen Roue de Bicyclette, bisiklet tekerleği ve mutfak taburesinin, amacı olmayan bir makineye dönüştürülmesi.