Osman Hamdi Bey’in Dünyasına Yolculuk
Sanal Gerçeklik Deneyimi

Pera Müzesi kuruluşundan bu yana, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu’nda yer alan yapıtlarıyla, Osman Hamdi Bey’in tutkunu olduğu resim sanatıyla ilişkisinin farklı yönlerini sergileyen örnekler sunuyor. 

Osman Hamdi Bey’i yüz binlerce sanatseverle buluşturan Pera Müzesi, ziyaretçilere bu kez de onun kurgusal çalışma ortamını ve çok sevilen tablosu Kaplumbağa Terbiyecisi’ni sanal gerçeklik teknolojisi aracılığıyla deneyimleme fırsatı veriyor.

Osman Hamdi Bey’in Dünyasına Yolculuk başlıklı sanal gerçeklik projesi kapsamında ziyaretçiler sanatçının çalışma alanını ziyaret ederek, kitaplarından resim malzemelerine ve kişisel eşyalarına kadar birçok detayı yakından inceliyor, Kaplumbağa Terbiyecisi tablosunun içine girerek sanatçı ile göz göze geliyor. 

Suna ve İnan Kıraç Vakfı’nın Oryantalist Resim, Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri, Kütahya Çini ve Seramikleri ve Fotoğraf koleksiyonlarında yer alan birçok değerli eserle zenginleştirilen deneyim, döneme özgü mimari özellikler ve sanatçının Kuruçeşme’deki yalısına dair bilinenler çerçevesinde şekillendirilmiş kurgusal bir mekânda geçiyor. Muse VR tarafından üretilen sanal gerçeklik tecrübesi, görsel belgeler ve günümüze ulaşmış tanıklıklar yoluyla edinilen bilgiler ışığında oluşturulmuş objeler içeriyor. Bilgiye dayalı kurgu ve tarihsel gerçeklerin iç içe geçtiği bu mekân, ressam, arkeolog ve müzeci kimliklerini bir araya getiren Osman Hamdi Bey’i daha yakından tanımaya fırsat veren bir yolculuk sunuyor.

Oryantalist Resimlerde İstanbul Boğazı

Oryantalist Resimlerde İstanbul Boğazı

Kenti kuzeyden güneye bölen, iki kıtayı ayıran, İstanbul’u batılı ressamlar için çok özel kılan Boğaz, batılı ressamlar için kentin en pitoresk görünümlerini sunar. Kimi zaman, örneğin Ziem’in resimlerinde olduğu gibi masalsı bir İstanbul atmosferi yaratırken en önemli unsurlardan biri Boğaz’dır. 

Tigran Mansurian ile bir söyleşi - Nairi Galstanian

Tigran Mansurian ile bir söyleşi - Nairi Galstanian

 Dünya çapında yankı bulan film üzerine Andrey Tarkovski, Parajanov’u “bir dahi” olarak nitelendirirken Michelangelo Antonioni ise “çarpıcı, mükemmel bir güzellik” olarak tanımladığı filme ilişkin, “Bana kalırsa Parajanov, dünyanın en iyi yönetmenlerinden biri” değerlendirmesinde bulundu. Filmin müziklerini besteleyen ve bu vesileyle yeni, müzikal bir dil icat eden Ermeni besteci Tigran Mansurian ise, Sayat-Nova’yı “evrensel bir öneme sahip, olağanüstü bir olay” olarak tanımladı.

Bulanık Hatıralar <br> Andra Ursuta

Bulanık Hatıralar
Andra Ursuta

Dışsal tarihsel gerçeklikler ile evin içsel mekânı arasında bir bağlantı vardır. Mimari, kişisel eşyalar, tasarım ve işlevsel düzenlemeler ve planlar: Tüm bunlar özgün kişisel tarihleri ve politik uğrakları yansıtır.