Cindy Sherman Bana Bak!

Bana Bak! “la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar sergimizle ilgili paylaşımlarımıza devam ediyoruz. Yazımız serginin “Kimliğe İlişkin Uzlaşımlar” başlıklı bölümünde yer alan sanatçı Cindy Sherman hakkında!

Cindy Sherman, İsimsiz #85, 1981, Kromojenik renkli baskı, 62,5 x 126 cm.

Cindy Sherman, erkek bakışına göre tanımlanmış kadın rollerine girdiği fotoğraflarında “kadın kılığına girmiş bir kadını” canlandırır. Playboy gibi dergilerin popülerleştirdiği iki sayfaya yayılmış erotik kadın resimlerinden esinlenen bu çalışma, Sherman’ın, 1981 yılında, Artforum dergisinin siparişi üzerine ürettiği on iki fotoğraftan oluşan Orta Sayfalar başlıklı seriye ait. Bu seri, dramatik bir ışıkla aydınlatılmış sahnelerde çekilmiş yakın plan kadın fotoğraflarından oluşuyor. Kadınların çoğu yerde oturur ya da uzanır vaziyette fotoğraflanmışlardır ve hepsi de kaçıp kurtulamadıkları tedirgin edici bir durumda kalmış gibi korumasız görünürler. İsimsiz #85 başlıklı bu yapıtta, bu izlenim, izleyicinin bakışlarından tamamen bihaber bir şekilde çerçevenin dışındaki bir şeye gözlerini dikmiş duran masum görünümlü sarışın kızın gergin beden diliyle iletilir. Artforum, yanlış anlaşılacakları korkusuyla son anda fotoğrafları yayınlamaktan vazgeçmişti. Gerçekten de, fotoğraflar sergilendiklerinde kadın imgesinin fetişleştirilmesiyle ilgili hararetli bir tartışmaya sebep oldular.

Sanatçı Biyografisi

Cindy Sherman (d.1954, Glen Ridge, New Jersey) New York’ta yaşıyor ve çalışıyor. Kuşağının en önemli sanatçılarından biri olarak kabul edilir. 1970’lerde, Pictures Generation adıyla anılan bir grup sanatçıdan biri olarak ismini duyurdu. Modern Sanat Müzesi (MoMA) tarafından 2012 yılında düzenlenen Cindy Sherman retrospektifi, San Francisco Modern Sanat Müzesi (San Francisco Museum of Modern Art), Walker Sanat Merkezi (Walker Art Center, Minneapolis) ve Dallas Sanat Müzesi’ne (Dallas Museum of Art) seyahat etti. Broad Museum (Los Angeles), me Collectors Room Berlin / Stiftung Olbricht ve Sammlung Goetz (Münih) yakın zamanda sanatçının eserlerine hasredilmiş sergiler düzenleyen diğer kurumlardır. Astrup Fearnley Müzesi’nin (Oslo) Untitled Horros [İsimsiz Dehşetler] başlığıyla düzenlediği Cindy Sherman sergisi Moderna Museet (Stockholm) ve Kunsthause Zurich’e seyahat etmiştir. Bunlara ilaveten, Sherman, dört Venedik Bienali’ne katılmış ve 55. Venedik Bienali’nde yer alan sergilerden birinin eş-küratörlüğünü üstlenmiştir. Beş defa Whitney Bienali’ne, iki defa Sydney Bienali’ne ve 1983 yılında olmak üzere 1 defa Documenta’ya katılmıştır. Praemium Imperiale ve Amerikan Sanat ve Edebiyat Akademisi ödüllerine (American Academy of Arts and Letters Award) layık görülmenin yanı sıra Guggenheim ve MacArthur Vakıflarından burs kazanmıştır.

Jean-Michel Basquiat Bana Bak!

Jean-Michel Basquiat Bana Bak!

New York sokaklarında hicivli graffitilerinin belirlemeye başladığı 1977’den 1988’deki zamansız ölümüne kadar Jean-Michel Basquiat neo-ekspresyonizm çizgisinde son derece etkili yapıtlar üretti. Bütün çalışmalarında olduğu gibi, şematik fırça darbeleriyle yapılmış bu kara maske de sanat, edebiyat, popüler kültür ve Karayip geleneğine birçok gönderme barındırıyor.

Bruce Nauman Bana Bak!

Bruce Nauman Bana Bak!

Bruce Nauman’ın bu videoları doğrudan doğruya izleyiciyi muhatap alıyor. Ekranda beliren oyuncuların farklı şekillerde söyledikleri cümleler cevaplanması imkânsız varoluşsal sorulara dönüştükçe dinleyici kendini sorguda hissetmeye başlar. 

Janine Antoni Bana Bak!

Janine Antoni Bana Bak!

Janine Antoni, 1990’larda, kimlik inşası meselesine odaklanmaya başladı. Yala ve Sabunla isimli yapıtını, klasik heykel geleneğine uygun olarak, doğrudan kendi bedeninden aldığı kalıptan yola çıkarak yaptı. Bu büstleri sıra dışı kılan ise, sabun ve çikolata gibi tüketim maddelerinden yapılmış olmaları.