"De Chirico'nun Perspektifi"
Ali Artun

Konferans

5 Mart 2016 / 14:00

Giorgio de Chirico efsanesinin kaynağı onun "metafizik resimleri"dir. Bu resimler, ilkin 1909 yılında, bir öğleden sonra Floransa'daki Santa Croce Meydanı'nda otururken sanatçının içine doğmuştur. Başta sürrealistler olmak üzere, birçok avangart sanatçıyı baştan çıkarmıştır. "Metafizik Resimler", neoplatonik düşünceyle Nietzsche felsefesini, antik mitolojiyi ve sanatçının kendi mitini eklemleyen gizemli, sembolik bir dil kurarlar. Bu dilin grameri geometridir, "ilahi bir geometri" olduğuna inanılan perspektiftir, hafızanın kayıtlı olduğu tiyatro mekânıdır. De Chirico'nun sanatında geometriyle, perspektifi ve tiyatroyu birbirlerine eklemleyen mimarlıktır. Ona göre, gerek evrenin, gerekse kendi sanatının esrarı mimarlık sayesinde hissedilir.

Ali Artun hakkında
Ortadoğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden mezun oldu. Sanat ve mimarlık alanında çeşitli derneklerde kurucu ve üye olarak yer aldı. 1984`te Galeri Nev’in kuruluşuna katıldı. Bu yıllardan itibaren, Galeri’nin Ankara`daki sergileri ile Ankara ve İstanbul’da çeşitli sergiler düzenledi. Yüzü aşkın Galeri Nev yayınının editörlüğünü yaptı. 2002 yılından bu yana kültürel eleştiri alanında eserlerin derlendiği "Sanat Hayat" dizisini yönetiyor ve İstanbul Teknik Üniversitesi Sanat Tarihi Doktora Programı'nda ders veriyor. Ekim 2011 tarihinde internette yayına başlayan e-skop sanat ve eleştiri dergisinin kurucusu ve editörü. Son yayınlanan kitapları: Modernliğin Sınırında(2006), Müze ve Modernlik (2006), Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi: Estetik Modernizmin Tasfiyesi(2011).

Etkinlik ücretsizdir.
Rezervasyon alınmamaktadır, yerler sınırlıdır.

Süreli Sergi

Giorgio de Chirico

Pera Müzesi, metafizik sanatın kurucusu, 20. yüzyılın en sıra dışı sanatçılarından birini, Giorgio de Chirico’yu ilk kez Türk sanatseverlerle buluşturdu.

Giorgio de Chirico

Gece Yarısı Korku Hikâyeleri: Polen, Fotosentez & Rock’n Roll <br> Murat Başekim

Gece Yarısı Korku Hikâyeleri: Polen, Fotosentez & Rock’n Roll
Murat Başekim

Loş gecede çağırıyor. Beni. Beni istiyor. İşitiyorum fısıltısını. Parfümünü.Tatlı tükürüğünü. Siluet sallanıyor. Çağırıyor. Ona gitmeliyim.O kadar uzakta değil. İşitiyorum. Aşk bu. Eminim.

 

Jean-Léon Gérôme: Değişim Çağında Kültürel Etkileşimler

Jean-Léon Gérôme: Değişim Çağında Kültürel Etkileşimler

Jean-Léon Gérôme, 19. yüzyıl ikinci yarısının en tanınmış sanatçıları arasında yer alır. Akademik resmin en ateşli savunucularından olan Gérôme, İzlenimcilik gibi modern akımlara karşı kişisel bir savaş yürütmüştür. Yaşamının son dönemlerinde, karşı çıktığı akımların yükselişiyle eski popülerliğini kaybetmeye başlasa da 20. yüzyılda da pek çok başka akademik ressam gibi unutulup gitmemiştir. 

Marcel Duchamp’ın Bisiklet Tekerleği

Marcel Duchamp’ın Bisiklet Tekerleği

1998 yılında Ben Jakober ve Yannick Vu, Marcel Duchamp’ın Roue de Bicyclette adlı eserinin bir yeniden-yapımını gerçekleştirdiler. Duchamp’ın ilk “ready-made” eseri olarak kabul edilen Roue de Bicyclette, bisiklet tekerleği ve mutfak taburesinin, amacı olmayan bir makineye dönüştürülmesi.