Louis Kahn’a Yeni/den Bakış
Jale Erzen, Ahmet Gülgönen

Söyleşi

9 Aralık 2017 / 15:00

Louis Kahn’a Yeni/den Bakış: Cemal Emden’in Fotoğrafları – Çizimler ve Resimler sergimiz kapsamında, sergi yayınına makaleleriyle destek veren Jale Erzen ve Ahmet Gülgönen, sergi küratörü N. Müge Cengizkan moderatörlüğünde bir konuşma için bir araya geliyor.

Jale Erzen, sergi yayınında yer alan “Kahn’a Yeniden Bakmak” başlıklı makalesiyle Kahn mimarlığının ontolojisine, bu projeye özel olarak ziyaret edip deneyimlediği yapılarına ve erken yaşlarından itibaren resim yapan Kahn’ın özellikle çıktığı uzun Avrupa seyahatlerinde ürettiği işleri dönemin sanat akımları içerisinde değerlendirdi. Kahn’ın öğrencisi ve ofisinde mimar olarak çalışan isimlerden Ahmet Gülgönen ise, düşünceden uygulamaya uzanan mimari üretim sürecinde Kahn’ın mimari çizim ve eskizleri nasıl işlevselleştirdiği ve mimar ve sanatçı kimliklerini eşzamanlı taşıyan Kahn’ın her iki alanda ürettiği çizim ve eskizlerin bir bütünlüğü olup olmadığını sorguladı.

Jale N. Erzen

Art Center College of Design, Los Angeles’ta resim lisans ve yüksek lisans dereceleri aldı. 1974’te Hunter College, New York’ta Leo Steinberg’un derslerini izledi. 1981’de İTÜ Mimarlık Fakültesi’nde Mimar Sinan üzerine doktora tezini tamamladı. 1974- 2010 yıllarında ODTÜ Mimarlık Fakültesi’nde temel tasarım, sanat ve mimarlık tarihi, resim, fotoğraf ve estetik dersleri verdi. ODTÜ ve TED Üniversitesi mimarlık bölümlerinde derslerini sürdürmektedir. 1982-85 yılları arasında Boyut Plastik Sanatlar dergisinin editörlüğünü yaptı. Kurucularından olduğu Sanart Estetik ve Görsel Kültür Derneği’nin 1991’den 2011’e kadar birkaç dönem hariç başkanlığını sürdürdü. 1995-98 yılları arasında Dünya Estetik Kurumu genel sekreterliğini, 2010-16 arasında Dünya Estetik Kurumu ikinci başkanlığını yaptı 1991’de Fransız Kültür Bakanlığı’nın Sanat ve Edebiyat Dalında Şövalyelik Ödülü’ne, 2000’de TÜYAP’ın En İyi Eleştirmen Ödülü’ne ve 2008’de Mimarlar Odası’nın Mimarlığa Katkı Dalı Ödülü’ne değer görüldü. Resimleri Türkiye, Fransa, Hollanda, Kanada, ABD ve İtalya’da birçok özel ve resmi koleksiyonda bulunmaktadır. Sanat, mimarlık ve estetik üzerine ulusal ve uluslararası yayınları vardır. 2016’dan bu yana Dünya Estetik Kurumu başkanıdır.

Ahmet Gülgönen 1962 yılında ODTÜ Mimarlık Fakültesi’nden mezun oldu. Yüksek lisans eğitimini Pensilvanya Üniversitesi’nde Louis Kahn’ın öğrencisi olarak tamamladı ve ardından bir süre ofisinde çalıştı. Aynı üniversiteden ayrıca “yüksek şehir plancısı” (MCP) unvanını aldı. 1965‐72 yılları arasında ODTÜ Mimarlık Fakültesi’nde öğretim üyesi olarak görev yaptı. 1972‐2008 yılları arasında Fransa’da Ecole d’Architecture Paris Belleville’e profesör olarak davet edildi ve mimarlık teorisi ve proje tasarımı dersleri verdi. Bu çalışmalar dışında mimarlık tipolojisi ve kentsel morfoloji üzerine teorik araştırmalar yaptı ve yönetti. Massachusetts Institute of Technology ve New York Institute of Technology’de misafir öğretim üyesi olarak bulundu. Akademik ve mesleki çalışmalarının yanı sıra resim, çizim ve güzel sanatlar alanlarında üretimine devam etti, eserleri Paris ve New York’ta sergilendi. 1982‐2017 yılları arasında Mimar Florence Gülgönen ile birlikte, Paris’te Atelier de Project et Recherche en Architecture et Habitat (APRAH) Mimarlık Atölyesi’nde çalışmalarını sürdürdü ve özellikle Fransa’nın farklı kentlerinde kazandığı yarışmalar sonucu kentsel tasarım, toplu konut ve kamu yapılarının tasarım ve uygulamalarını yürüttü.

Bu sergi Seranit sponsorluğunda ve Arçelik desteğiyle gerçekleştirilmektedir.

Pera Müzesi Oditoryumu’nda gerçekleştirilecek etkinlik ücretsizdir. Yerler sınırlıdır, rezervasyon alınmamaktadır. Salon kapasitesi 160 kişiyle sınırlıdır. Etkinlik dili Türkçedir.

Süreli Sergi

Louis Kahn’a Yeni/den Bakış

Louis Kahn’a Yeni/den Bakış sergisi, 20. yüzyıl dünya mimarlığının önemli aktörlerinden, düşünür, sanatçı ve bir “mimarlık gurusu” olarak tanınan Louis I. Kahn’ın önemli yapılarına ve sanatsal çalışmalarına odaklandı. 

Louis Kahn’a Yeni/den Bakış

Tigran Mansurian ile bir söyleşi - Nairi Galstanian

Tigran Mansurian ile bir söyleşi - Nairi Galstanian

 Dünya çapında yankı bulan film üzerine Andrey Tarkovski, Parajanov’u “bir dahi” olarak nitelendirirken Michelangelo Antonioni ise “çarpıcı, mükemmel bir güzellik” olarak tanımladığı filme ilişkin, “Bana kalırsa Parajanov, dünyanın en iyi yönetmenlerinden biri” değerlendirmesinde bulundu. Filmin müziklerini besteleyen ve bu vesileyle yeni, müzikal bir dil icat eden Ermeni besteci Tigran Mansurian ise, Sayat-Nova’yı “evrensel bir öneme sahip, olağanüstü bir olay” olarak tanımladı.

18 ve 19. Yüzyıl Resimlerinde Camiler

18 ve 19. Yüzyıl Resimlerinde Camiler

Batılı ressamların eserlerinde camiler İstanbul kentinin kimliğini yansıtan başlıca mimari unsurlar olarak karşımıza çıkar. Bazen resimde gösterilen kentin İstanbul olduğunu sadece camilere bakarak anlayabiliriz. Detaylar gerçekle uyuşmasa da, deniz ve ufukta bazen abartılı ölçülerle verilen camiler mekanın tartışmasız biçimde İstanbul olduğunu söyler bize. 

Sanatta Venüs

Sanatta Venüs

José Sancho, yarattığı kadın gövdelerinin şehvetli niteliğini gizlemek bir yana, ön plana çıkarır. Bu gövdeler önden simetriktir, fakat yandan bakıldığında içbükey ve dışbükey formların oluşturduğu zıtlık eserlere hareketlilik katar.