Louis Kahn Bize Ne Söyler?
Doç. Dr. Funda Uz, Prof. Dr. Neslihan Dostoğlu

Gösterim ve Konuşma

9 Şubat 2018

Pera Müzesi Louis Kahn’a Yeni/den Bakış: Cemal Emden’in Fotoğrafları – Çizimler ve Resimler sergisi kapsamında bir konuşma ve film gösterimi etkinliği sunuyor. Louis Kahn’ı kendisinden dinleme şansı sunan 1972 yapımı belgesel film Louis Kahn, Architect’in hemen ardından, Doç. Dr. Funda Uz ve Prof. Dr. Neslihan Dostoğlu konuşmalarında Louis Kahn mimarisine daha yakından bakacak, kendisinden bugün neler öğrenebileceğimizi keşfe çıkacaklar.

18:00     Belgesel Film: Louis Kahn, Architect
              1972, Yönetmenler: Paul Falkenberg, Hans Namuth, A Museum of at Large Film, 28’

18:30     Konuşma: Doç. Dr. Funda Uz, Prof. Dr. Neslihan Dostoğlu

Kahn Mimarlığının Zamansızlık Fragmanları
Doç. Dr. Funda Uz
Kahn’ın eskizleri, farklı karakteristiklerin, ölçek, mekân ve deneyimin parçaları olarak bir çevirinin kayıtlarıdır. Mimarlığını zaman ötesi kılan ise, yalnızca çekici bir tinsellikle söylediği “mekânın ne olmak istediği”ne dair felsefesi değildir. Parçacıl biçim ilişkileriyle kurduğu bütünsellik ve mimarlığın kökenindeki arketiplere dönüş Kahn’ın mimarlığını tanımlar. Kahn’ın arketipleri, derin bir gölge ve renkle yeniden tanımladığı eskizlerinde mimarlık bilgisi, ışık ve sessizliğin eşiğinde varolur. Mimarlığının soyut yalınlığı aynı zamanda yaşamsallıkla ve ölçekle gerilimli bir ilişki kurar, bu gerilim tasarımlardaki canlılığının merkezidir. Coğrafya, doğa, geometri, ışık, düzen ve oluş ile kurulmuş bir drama, belleğin draması... Konuşmanın ilk bölümünde Kahn’ın mimarlığı “seyahatlerin güncesi eskizler” ve “arketipal izler” olarak kurgulanan fragmanlar üzerinde okunuyor. “Kahn: Bir Zeytin Ağacı” başlıklı ikinci bölümde ise, konuşma öncesi gösterilecek film üzerinden, eğitimde, meslekte ve akademik araştırmalarda Kahn’dan bugün ne öğrenebiliriz sorusu tartışmaya açılıyor.
 
Kahn’ı Çizimleri Üzerinden Yeniden Okumak
Prof. Dr. Neslihan Dostoğlu
Amerika’da Louis Kahn ile Avrupa’da Team 10’in yaklaşımları modern ve modern-sonrası mimarlığı arasında bir dönüm noktası, bir eşik konumundadır. Modern mimarlık ilkeleri ilk kez onlar tarafından ciddi biçimde sorgulanmış, daha sonraki yıllarda genellikle “postmodern” olarak tanımlanan mimarlar tarafından farklı biçimlerde eleştiriler sürdürülmüştür. Pensilvanya Üniversitesi Louis Kahn Arşivi’nde bulunan ve The Louis I. Kahn Archive: Personal Drawings in Seven Volumes başlıklı kitap serisinde yayımlanan eskizler ile hayata geçirdiği yapılar, Kahn mimarlığının zaman içindeki gelişmelerini yansıtmaktadır. Mimarlık eğitimini beaux-arts öğretisi içinde tamamlayan ve meslek yaşamının başlarında modern mimarlık ilkelerini benimseyen Kahn, 1940’ların sonundan itibaren mimari çizgisini değiştirmiş, uluslararası üslup geleneğini dışlamış ve anıtsal geometrik formlar ve soyut bir sembolizm içeren bir yaklaşımı benimsemiştir. Kahn özellikle olgunluk dönemi projelerinde Team 10 gibi “mekân” yerine “yer” olgusuna önem vermiştir. Konuşmada Kahn mimarlığının farklı dönemlerine, mimari çizimlerinin söyledikleri üzerinden bakılıyor.

Pera Müzesi Oditoryumu’nda gerçekleştirilecek etkinlik ücretsizdir. Yerler sınırlıdır, rezervasyon alınmamaktadır. Salon kapasitesi 160 kişiyle sınırlıdır. Etkinlik dili Türkçedir.

Louis Kahn’a Yeni/den Bakış

Louis Kahn’a Yeni/den Bakış sergisi, 20. yüzyıl dünya mimarlığının önemli aktörlerinden, düşünür, sanatçı ve bir “mimarlık gurusu” olarak tanınan Louis I. Kahn’ın önemli yapılarına ve sanatsal çalışmalarına odaklandı. 

Louis Kahn’a Yeni/den Bakış

Pera Müzesi’nin Genç Sergileri

Pera Müzesi’nin Genç Sergileri

Pera Müzesi’nin sergiler ekibinden Begüm Akkoyunlu ve Tania Bahar ilk açıldığımız günden bu yana süregelen ve artık bir gelenek halini alan “Genç Sergiler”in hikâyesini Pera Müzesi Blog için anlatıyor!

Kader Kısmet <br> Hani Dünya Çekilmezdi: Fotoğrafın Kurmacası

Kader Kısmet
Hani Dünya Çekilmezdi: Fotoğrafın Kurmacası

Nickolas Muray: Bir Fotoğrafçının Portresi sergisi kapsamında Çağlayan Çevik kurmaca bir yazı dizisi kaleme aldı. Hani Dünya Çekilmezdi: Fotoğrafın Kurmacası adlı seride Çevik, Muray’ın çarpıcı fotoğraflarından yola çıkarak fotoğraftaki insanların dünyasını birer öykü ile anlatıyor.

Sonsuz bir ihtimal olarak Mavi

Sonsuz bir ihtimal olarak Mavi

Yves Klein’ın mavi pigmentlerini akla getiren bir rengin perdeyi boylu boyunca kapladığını düşünün. Neredeyse 80 dakika boyunca mavinin tonlarında en ufak bir oynama olmasa bile, zihnimiz durduğu yerde durmuyor. Sabit bir maviliğe ne kadar uzun süre bakabiliriz? Mavi tonlar titreyerek, kendi gölgelerini yaratarak bize oyunlar oynamaz mı? Maviden gözlerimiz kamaşmaz mı?