Kira Muratova (d. 1934, Soraki, Moldovya) Rus sinemasının yaşayan bir efsanesi olduğu kadar, kalıpları reddeden önemli kadın yönetmenlerinden. Sovyet döneminde yapıtları ideolojik koşullara uyum sağlayamamıştı, bugün de ticari trendleri yakalayamıyor – geçmişte filmleri sansür kurulunun deposuna kilitleniyordu. Son 55 yılda yaptığı 20 film, toplumun en temel özelliklerini dile getirme konusunda farklı bir estetik ve benzersiz bir beceri ortaya koyuyor. Bunun en iyi örneklerinden biri Muratova’nın başyapıtı The Asthenic Syndrome (Astenik Sendrom).
Yaşamı uzun metraj film yapılabilecek yönetmen sayısı çok azdır, ama yetmiş yıllık çalışma hayatında Kira Muratova savaş sonrası Sovyet/Rus sinemasının en önemli sinematografilerinden birini yaratırken, hem kişisel hem de mesleki anlamda olağan dışı trajediler ve zaferler yaşadı. Bugün Moldovya Cumhuriyeti sınırları içinde kalan topraklarda doğan Muratova, 1960’ların ilk yarısında yeni yeni sesini duyuran ve Sovyet sinemasını dönüştüren genç sinemacılar kuşağına dahil oldu. İlk uzun metrajlı filmi Brief Encounters (Kısa Karşılaşmalar), harap haldeki bir Sovyet kasabasında geçen sıradan bir aşk üçgeninin büyüleyici bir portresiydi ve yetkililer tarafından fazla açık sözlü bulundu.
Muratova, ikinci filmi Long Farewells (Uzun Vedalar) ile efsaneye dönüştü. Sovyetler’deki kültürel açılım o dönemde sona ermişti, dolayısıyla film yasaklandı ve Muratova Sinemacılar Sendikası’ndan ihraç edildi. Filmin baş kadın oyuncusu, filmin kopyalarından birini yatağının altına sakladı, çünkü negatiflerin yok edileceğinden korkuyordu. Sonunda kültürel rüzgarlar döndüğünde ve glasnost dönemi başladığında Muratova yeni bir kuşak tarafından keşfedildi. 1987’de filmleri ilk kez Sovyetler Birliği dışında gösterildi ve başyapıtlar olarak alkışlandı. Yine de Muratova iktidarı rahatsız etmeyi sürdürdü: 1989’da çekilen ve pek çokları için dönemin en önemli filmi olan The Asthenic Syndrome (Astenik Sendrom), Mihail Gorbaçov döneminde (birkaç ay süresince) yasaklanan tek Sovyet filmi oldu. Sovyetler Birliği’nin çöküşünden bu yana Muratova’nın dünya hakkındaki görüşleri her zamanki kadar nüfuz edici ve sert olmayı sürdürüyor. Sinemada tinsel bir atası olduğu söylenebilirse, bu Erich von Stroheim olurdu. Tıpkı Stroheim gibi Muratova da günlük yaşamın acımasızlığını sansasyonelliğe ya da ahlakçılığa düşmeden aktarıyor. Muratova’ya göre nasıl davranmamız gerektiğine karar vermeden önce dünyanın gerçekte nasıl olduğunu görmemiz gerekir; filmleri de karakterlerinin yanılgılarının birer birer ortaya çıkarılmasını ayrıntılı bir biçimde anlatıyor. – Richard Pena
iş birliğiyle
5 Mart
19.00 Kısa Karşılaşmalar
6 Mart
14.00 Tutkular
17.00 Akortçu
8 Mart
19.00 Tutkular
9 Mart
19.00 Astenik Sendrom
11 Mart
18.00 Kısa Karşılaşmalar
20.00 Akortçu
13 Mart
14.00 Çehov’un Motifleri
16.00 Üç Hikaye
19 Mart
14.00 Astenik Sendrom
17.00 Üç Hikaye
26 Mart
18.00 Astenik Sendrom
27 Mart
15.00 Üç Hikaye
5 Mart
19.00 Kısa Karşılaşmalar
6 Mart
14.00 Tutkular
17.00 Akortçu
8 Mart
19.00 Tutkular
9 Mart
19.00 Astenik Sendrom
11 Mart
18.00 Kısa Karşılaşmalar
20.00 Akortçu
13 Mart
14.00 Çehov’un Motifleri
16.00 Üç Hikaye
19 Mart
14.00 Astenik Sendrom
17.00 Üç Hikaye
26 Mart
18.00 Astenik Sendrom
27 Mart
15.00 Üç Hikaye
Kira Muratova (d. 1934, Soraki, Moldovya) Rus sinemasının yaşayan bir efsanesi olduğu kadar, kalıpları reddeden önemli kadın yönetmenlerinden. Sovyet döneminde yapıtları ideolojik koşullara uyum sağlayamamıştı, bugün de ticari trendleri yakalayamıyor – geçmişte filmleri sansür kurulunun deposuna kilitleniyordu.
Grayson Perry bu çömlekte cansız nesnelerin, özellikle de alışveriş merkezlerinden satın aldığımız nesnelerin, kanepelerin, meyve suyu sıkacaklarının ve pahalı temizlik araçlarının dile gelip, hakkımızda tam olarak ne düşündüklerini bize söylediklerini hayal ediyor.
Isabel Muñoz, dünyanın çeşitli coğrafyalarından insanları ve kültürleri konu alan etkileyici monokromatik portreleriyle tanınan, çalışmaları dünya çapında çok sayıda galeri ve müzede sergilenmiş İspanyol bir fotoğrafçı. Bana göre Muñoz'un fotoğraflarının uluslararası alanda bu denli önem taşımasının başlıca nedeni, özellikle farklı kültürlerin doğasını ve estetiğini yansıtmak üzere çektiği portrelerinde kendini gösteren olağanüstü yeteneği.
Salı - Cumartesi 10.00 - 19.00
Cuma 10.00 - 22.00
Pazar 12.00 - 18.00
Müze Pazartesi
günü kapalıdır.
Çarşamba günleri öğrenciler müzeyi
ücretsiz ziyaret edebilir.
Tam: 200 TL
İndirimli: 100 TL
Grup: 150 TL (toplu 10 bilet ve üstü)