Yıldız Moran

Zamansız Fotoğraflar

27 Kasım 2013 - 19 Ocak 2014

Türkiye’nin akademik eğitim almış ilk kadın fotoğrafçısı Yıldız Moran (1932-1995) sanatseverlerle geniş kapsamlı olarak ilk kez Pera Müzesi’nde buluştu.

Büyük bir tutkuyla başladığı fotoğraf kariyerini yaşamındaki bir başka tutku olan Özdemir Asaf’la evliliğinin ardından sonlandıran ancak kısa kariyerine önemli ve farklı yapıtlar sığdıran Moran, İngiltere’de eğitim almış ve ünlü fotoğrafçı John Vickers’ın öğrencisi olmuştur. Cambridge’de açtığı ilk kişisel sergisini İstanbul, Ankara, Londra ve Edinburgh sergileri izlemiştir.

Yıldız Moran, ışığı büyük bir ustalıkla kullanarak elde ettiği teknik başarısının ötesinde; ruhunu, aklını, kalbini yani kendini de katarak görüntünün izini derinleştirebilmiş bir fotoğrafçıdır. Bir anlamda “retrospektif” niteliğindeki kapsamlı sergi, Moran’ın bu kendine ait iç sesini, Türk ve dünya fotoğraf tarihi içindeki görünürlüğünün izlerini de derinleştiren yeni bir okumayla ortaya koyabilmeyi amaçladı.

Sergi, bilinen sınırlı sayıdaki karelerinin dışında ilk kez sergilenen fotoğraflarıyla gizli kalmış bir figürü, Türk fotoğrafının “mektepli” ilk kadın fotoğrafçısını izleyiciyle yeniden buluşturdu.

sergi salonu boya sponsoru


Yıldız Moran

Yıldız Moran

 Türkiye’nin akademik eğitim almış ilk kadın fotoğrafçısı Yıldız Moran'ın (1932-1995) yapıtları geniş kapsamlı olarak ilk kez 2013 yılında Pera Müzesi’nde sergilendi.

Büyük bir tutkuyla...

Galeride Söyleşi: Coşar Kulaksız, Merih Akoğul

Galeride Söyleşi: Coşar Kulaksız, Merih Akoğul

Yıldız Moran: Zamansız Fotoğraflar sergisi kapsamında gerçekleşecek söyleşide sergi küratörü Coşar Kulaksız ve yazar Merih Akoğul, Yıldız Moran'ın Türk fotoğrafındaki yerini tartışacaklar.

Video

Zamansız Fotoğraflar, Tanıdık Yüzler

Zamansız Fotoğraflar, Tanıdık Yüzler

Bir Yıldız Moran retrospektifi niteliğindeki Zamansız Fotoğraflar sergisinin belki de en merak uyandıran bölümü yirmi fotoğraftan oluşan portre seçkisi. Bu yirmi yüzün her biri başka yöne bakıyor, her birinin hikayesi bambaşka…

Sonsuz bir ihtimal olarak Mavi

Sonsuz bir ihtimal olarak Mavi

Yves Klein’ın mavi pigmentlerini akla getiren bir rengin perdeyi boylu boyunca kapladığını düşünün. Neredeyse 80 dakika boyunca mavinin tonlarında en ufak bir oynama olmasa bile, zihnimiz durduğu yerde durmuyor. Sabit bir maviliğe ne kadar uzun süre bakabiliriz? Mavi tonlar titreyerek, kendi gölgelerini yaratarak bize oyunlar oynamaz mı? Maviden gözlerimiz kamaşmaz mı?

Sergey Parajanov Anlatıyor

Sergey Parajanov Anlatıyor

“Olabilecek en kötü hapishane koşullarıyla karşılaştığımda, bir seçim yapmak zorunda olduğumu anladım: ya dibe vuracaktım ya da bir sanatçı olacaktım.”