İşgallerin Gölgesinde

15 Ekim - 10 Aralık 2023

Pera Film, İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nün Meşgul Şehir sergisine paralel düzenlediği programda, sinema tarihinin en önemli dönüm noktalarından birine, İtalyan Yeni Gerçekçiliği’nin doğduğu yıllara geri dönüyor. İşgallerin Gölgesinde, akımın öncü figürlerinden Roberto Rossellini’nin İkinci Dünya Savaşı'nın hemen ardından çektiği Savaş Üçlemesi aracılığıyla savaşın, şehirler ve toplumlar üzerinde yarattığı radikal etkilerin izlerini sürüyor.

Roma Açık Şehir (1945), Hemşehri (1946) ve Almanya Sıfır Yılı (1948) filmlerinden oluşan üçleme, basit ve otantik estetiği, çoğunluğu amatör oyunculardan oluşan kadrosu ve geleneksel kalıpların dışına çıkan özgün anlatım teknikleriyle dikkat çekmiş; sadece belirli bir tarihsel dönemin özünü yakalamakla kalmamış, modern sinemanın anlatısal ve biçimsel özelliklerini kayda değer ölçüde etkileyen köklü eserler haline gelmiştir.

1946’da Cannes Film Festivali'nde Büyük Ödül'ü kazanan, yeni gerçekçi sinemanın ilk örneklerinden Roma Açık Şehir, Nazi işgali altında olan Roma'daki hayatı ve direnişi perdeye taşırken; Hemşehri’de kamera, savaşın yıkıma uğrattığı İtalya'nın altı farklı şehrinde yaşanan hikâyeleri takip eder. Üçlemenin son halkası Almanya Sıfır Yılı ise savaşın sonrası Berlin sokaklarındaki sefaleti 12 yaşındaki bir çocuğun trajik öyküsü üzerinden tasvir eder.

Bu program kapsamındaki film gösterimleri indirimli müze giriş bileti ile izlenebilir. Biletler Biletix’ten veya Pera Müzesi resepsiyonundan temin edilebilir. Yasal düzenlemeler uyarınca aksi belirtilmediği sürece tüm film gösterimlerimiz 18+ uygulamasına tabidir.

15 Ekim

15.00 Roma Açık Şehir

18 Ekim

19.00 Hemşehri

22 Ekim

15.00 Almanya Sıfır Yılı

2 Aralık

15.00 Roma Açık Şehir

8 Aralık

19.00 Hemşehri

10 Aralık

15.00 Almanya Sıfır Yılı

Roma Açık Şehir

Roma Açık Şehir

Hemşehri

Hemşehri

Almanya Sıfır Yılı

Almanya Sıfır Yılı

Sanatta Venüs

Sanatta Venüs

José Sancho, yarattığı kadın gövdelerinin şehvetli niteliğini gizlemek bir yana, ön plana çıkarır. Bu gövdeler önden simetriktir, fakat yandan bakıldığında içbükey ve dışbükey formların oluşturduğu zıtlık eserlere hareketlilik katar. 

Charlotte Wells’ten Bir Not

Charlotte Wells’ten Bir Not

Hafıza güvenilmesi güç bir şeydir: ayrıntılar belirsizleşir ve öngörülemez bir hâl alır. Hatırlamak için gayret ettikçe daha az şey görürsünüz. Kendisini durmadan çürüten bir hafızanın anısı... Son zamanlarda kendimi, duyguların daha dirençli olduğu noktasında ikna etmeye çalışırken buluyorum; ne var ki bu, epey zor bir iş.

Venedik balyosunun Topkapı Sarayı’na kabulü

Venedik balyosunun Topkapı Sarayı’na kabulü

1699’dan 1737’deki ölümüne kadar İstanbul’da yaşayan Valenciennes’li ressam Jean-Baptiste Vanmour’un eserleri arasında Avrupalı elçilerin kabul törenlerini betimleyen seriler özel bir yere sahiptir.