MARCEL DZAMA
Ay Işığıyla Dans

Arkadaşı Raymond Pettibon’dan küçük bir yardımla

20 Mart - 17 Ağustos 2025

Özgün mizahi üslubu ve ele aldığı konulara ilginç yaklaşımıyla dikkat çeken sanatçı Marcel Dzama’nın Türkiye’deki ilk kişisel sergisi Pera Müzesi'nde.

Küratörlüğünü Alistair Hicks’in yaptığı sergi, Dzama’nın müzik ve dansın öne çıktığı renkli hayal dünyasından başlayarak, günümüzde karşı karşıya kalınan kötü yönetimler, çevresel yıkım ve savaşların sebep olduğu felaketlere değindiği eserlerden oluşuyor.

Kanada, Winnipeg’de doğan ve New York'ta yaşayan sanatçının çizimleri ilk bakışta, popüler kültürden ya da güncel siyasetten tanıdık karakterleri içeren bir öyküler karmaşasını andırır. Yakından incelendiğinde ise yüzyıllar boyunca evrenselleşmiş konuları, derin sanat tarihi birikimi ile ele alan, zengin görsel bir dille karşılaşılır. 

Resim, çizim ve film gibi farklı mecralarda çalışan Marcel Dzama, zaman zaman New York’lu sanatçı dostu Raymond Pettibon'la birlikte -bir bölümü bu sergide de yer alan- eserler de üretiyor.

Genç yaşta Winnipeg Sanat Okulu’ndaki Inuit koleksiyonundan büyülenişinden, kurucu üyesi olduğu Royal Art Lodge’da kültürlerarası etkilerle tanışmasına -ve en önemlisi sanatçının salt bir ilham kaynağı olarak değil, bir ortak olarak gördüğü ve aynı adı taşıdığı Marcel Duchamp ile ilişkisine- dek Dzama, yineleniş ve ortaya çıkışları yoluyla önemli güncel konuları keşfetmeye karşı da yoğun merak duyar.

Sanatçı savaşlar, çevrenin kitlesel yıkımı ve kötü yönetimlere yönelik eleştirilerini oluşturduğu tehlikeler gibi konuları bazen umut veren bir mizahla, zaman zaman da stratejilerini bir ifade biçimi olarak kullandığı -kendini özdeşleştirdiği Duchamp’dan miras- satranç oyunundan yola çıkarak ele alır.

Lirik, sihirli, mizahi, bazen abartılı ve bir anlamda acayip hikâyelerinin yer aldığı resimleri, heykelleri, bazı video eserleri ve Raymond Pettibon’la birlikte ürettikleri kimi yapıtların yer aldığı sergi, Marcel Dzama'nın izleyeni içine çeken “gönülçelen” dünyasıyla tanıştırıyor.

Katkılarıyla,

Eser Künyeleri

Marcel Dzama
Tüm gençlik oynama çıktı ve kimse önümüze geçemedi, 2019
Kâğıt üzerine guvaş, mürekkep ve grafit
97.2 x 126.4 cm 108.9 x 135.6 x 4.4 cm (çerçeveli)
© Marcel Dzama
Sanatçının ve David Zwirner’ın izniyle

Marcel Dzama
Yarasanın ülkesinden, 2023
Kâğıt üzerine guvaş, mürekkep, kurşun kalem, suluboya ve kolaj
179 x 142.6 cm
© Sanatçının ve Sies + Höke’nin, Düsseldorf izniyle

Marcel Dzama
Yalancıların kemikleri üzerindeki ateş gibi dans edelim ve bırakalım hakikat küllerden yükselsin (ya da Ay dansı), 2021
Kâğıt üzerine sedefli akrilik, mürekkep, suluboya ve grafit
© Marcel Dzama
Sanatçının ve David Zwirner’ın izniyle
Claridge Collection

Marcel Dzama
Yeni bir gün dediler ve yalnızca bir tiranın başına malolmuştu ya da Bravo bu Holofernes'in başı, 2019
Kâğıt üzerine guvaş, suluboya, mürekkep ve grafit
126 x 97.5 cm - 132.7 x 103.6 x 6 cm (çerçeveli)
Sanatçının ve Sies + Höke’nin, Düsseldorf izniyle

 

MARCEL DZAMA <br> Ay Işığıyla Dans

MARCEL DZAMA
Ay Işığıyla Dans

“Ay Işığıyla Dans” başlıklı sergi, Winnipeg doğumlu New York’ta yaşayan Marcel Dzama’nın resimleri, heykelleri ve video eserleriyle sanatçının lirik, sihirli, mizahi bazen abartılı bir üslupla acayip ama güncel hikayeleri anlatımını gözler önüne seriyor. Alistair Hicks küratörlüğünde gerçekleşen sergi, Dzama’nın müzik ve dansın öne çıktığı renkli hayal dünyasından yola çıkarak kötü yönetimler, çevresel yıkım ve savaşların sebep olduğu felaketler gibi önemli küresel konulara değiniyor.

Kahramanlar ve Gölgeler

“Kahramanlar ve Gölgeler” atölye programı Marcel Dzama’nın düşsel evreninden ilhamla mizah, renk, doğa, hikâye anlatıcılığı ve figüratif kompozisyonları odağına alarak farklı yaş gruplarına yönelik hem çevrimiçi hem yüz yüze gerçekleşen, ilham dolu sergi turları ve yaratıcı atölyeler sunuyor.

Haliç

Haliç

Batılı ressamların İstanbul’u konu alan resimleri söz konusu olduğunda Haliç çok özel bir yere ve öneme sahiptir. Topkapı Sarayı ve anıtsal yapıların yer aldığı Tarihi Yarımada’yla, batılıların konakladığı, yabancı elçiliklerin yer aldığı Galata’yı birbirinden ayıran bu su kütlesi, geçişimli bir sınır gibidir adeta. 

Barbara Kruger’ın İktidar, Kapitalizm,  Kimlik ve Toplumsal Cinsiyete Odaklanan Pratiği Üzerine

Barbara Kruger’ın İktidar, Kapitalizm, Kimlik ve Toplumsal Cinsiyete Odaklanan Pratiği Üzerine

Nobel Koleksiyonu’ndan bir seçki sunan Ve Şimdi İyi Haberler sergisinde iki çarpıcı yapıtıyla yer alan sanatçı Barbara Kruger’ın yaşamı ve yapıtlarına yakından bakıyoruz.

Bir Kedi Dosyası

Bir Kedi Dosyası

Kedilerin Eski Mısır’da ilk kez evcilleştirilmelerinin üzerinden binlerce yıl geçmiş olsa da çekicilikleri giderek artıyor. Dünyanın dört bir yanında çeşitli şehir efsaneleri yüzyıllardır alıp başını gitmekte: Avrupa’nın birkaç farklı bölgesinde, hamile bir kadının bir kediyi tutması ya da onu kucağında oturtması sakıncalı görülüyordu.