Bölünmüş Benlik

7 Şubat - 4 Mart 2018

Kendi deneyimlerimizden hepimiz biliyoruz ki sadece kendi dünyalarımızın içinde ve kapsamında kendimiz olabiliyoruz ve ‘bizim’ dünyamız bizimle beraber ölecek oysa ‘bu’ dünya bizsiz devam edecek.
 R. D. Laing
 

Bana Bak! ”la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonundan Portreler ve Diğer Kurmacalar sergisi kapsamında sunulan Pera Film’in Bölünmüş Benlik programı, başlığını R.D. Laing’in 1960 tarihli Bölünmüş Benlik adlı klasikleşmiş kitabından alıyor. İskoç bir psikiyatrist olan Ronald David Laing akıl hastalığı özellikle de psikoz kaynaklı öznel deneyimler konusunda geniş kapsamlı çalışmalar yayınladı. Laing'in ciddi zihinsel bozuklukların nedenleri ve tedavisine ilişkin görüşleri varoluşsal felsefenin büyük ölçüde etkisinde kalmış, bireysel olarak hastanın dile getirdiği duyguları, sadece farklı veya altta yatan bir bozukluğun semptomu olarak değil, yaşanan deneyimin geçerli bir betimlemesi olarak gördüğü için o dönemde hakim olan psikiyatri uygulamalarına ters düşen bir yol izlemiştir. Bana Bak! sergisinde portre formu aracılığıyla derinlemesine araştırılan kimlik, temsil ve görenek kavramları Pera Film’in Bölünmüş Benlik programındaki psikiyatri konulu filmler aracılığıyla beyazperdedeki benzer yansımalarıyla ele alınıyor. Bu seçkide Laing’in çalışmaları ve yaşamına vurgu yapan çarpıcı belgeseller ve video çalışmalarına yer veriliyor, örneğin Sığınak, Siz Eskiden R.D. Laing Miydiniz?, Aile Hayatı ve R.D. Laing’in ‘Düğümler’ini Filme Okumak.Bu çerçevede programda İskoç yönetmen Lynne Ramsay’in Morvern Callar filmi de yer alıyor, Alan Warner’ın 1995 tarihli bir romanından uyarlanan yapımda Batı İskoçya’da küçük bir kasabada yaşayan genç bir kadının sevgilisinin ani intiharını kendi özgürlüğüne kavuşmak amacıyla atlama tahtası yapma umudu işleniyor. Öte yandan yine Ramsay yapımı olan Kevin Hakkında Konuşmalıyız, bir anne ile büyüdüğünde seri katile dönüşen oğlu arasındaki rahatsız edici ve girift ilişki ele alınıyor. Kimliği, bireyselliği ve egoyu irdeleyen Nicola Winding Refn’in Neon Şeytan, Eliza Hittman’in Plaj Fareleri ve Yorgos Lanthimos’un Kutsal Geyiğin Ölümü filmleri gibi yakın tarihli sinematografik yolculuklar da Bölünmüş Benlik programında kendilerine yer buluyor. Laing’in güçlü ifadesiyle dile getirdiği gibi “Bizler şaşkın ve çılgın yaratıklarız, hakiki benliklerimize, birbirimize ve hem manevi hem de maddi dünyaya yabancıyız; deliyiz, hatta, ideal bir açıdan ancak şöyle bir bakış atabiliyoruz ama sahiplenemiyoruz.”

Bu program kapsamındaki Pera Film etkinlik ve gösterimleri ücretsizdir. Rezervasyon alınmamaktadır.

7 Şubat

19.00 Siz Eskiden R.D. Laing Miydiniz?

10 Şubat

14.00 Aile Hayatı

11 Şubat

14.00 Morvern Callar

16.00 Kevin Hakkında Konuşmalıyız

16 Şubat

19.00 Kutsal Geyiğin Ölümü

21.00 Neon Şeytan

17 Şubat

16.00 Siz Eskiden R.D. Laing Miydiniz?

18.00 Kevin Hakkında Konuşmalıyız

18 Şubat

18.00 Neon Şeytan

23 Şubat

19.00 Aile Hayatı

21.00 Plaj Fareleri

2 Mart

19.00 Sığınak

R.D. Laing’in ‘Düğümler’ini Filme Okumak

3 Mart

14.00 Plaj Fareleri

16.00 Morvern Callar

18.00 Sığınak

R.D. Laing’in ‘Düğümler’ini Filme Okumak

4 Mart

16.00 Kutsal Geyiğin Ölümü

Sığınak

Sığınak

Siz Eskiden R.D. Laing Miydiniz?

Siz Eskiden R.D. Laing Miydiniz?

R.D. Laing’in ‘Düğümler’ini Filme Okumak

R.D. Laing’in ‘Düğümler’ini Filme Okumak

Aile Hayatı

Aile Hayatı

Morvern Callar

Morvern Callar

Kevin Hakkında Konuşmalıyız

Kevin Hakkında Konuşmalıyız

Neon Şeytan

Neon Şeytan

Plaj Fareleri

Plaj Fareleri

Kutsal Geyiğin Ölümü

Kutsal Geyiğin Ölümü

Bölünmüş Benlik

Bana Bak! sergisinde portre formu aracılığıyla derinlemesine araştırılan kimlik, temsil ve görenek kavramları Pera Film’in Bölünmüş Benlik programındaki psikiyatri konulu filmler aracılığıyla beyazperdedeki benzer yansımalarıyla ele alınıyor.

Bana Bak!

Bana Bak! ”la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar sergisi, sanat tarihindeki en eski ifade biçimlerinden biri olan portreyi, günümüz çağdaş sanat üretimleriyle yeniden ele aldı. 

Bana Bak!

Gece Yarısı Korku Hikâyeleri: Son Sefer <br> Galip Dursun

Gece Yarısı Korku Hikâyeleri: Son Sefer
Galip Dursun

Biraz önce, yolcu salonunda vapurun hareketini beklerken aklıma bir oyun geldi. Küçükken evde, buradan epey uzakta ve geçmişte kalmış ülkemde oynadığımız, nasıl oynadığımızı bile hatırlayamadığım bir oyun. Vapura binmek için bekleyen kalabalığın arasında kendimi olduğumdan bin kat daha yalnız hissettiren cinsten. 

İstiap Haddi

İstiap Haddi

Pera Müzesi, Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu’ndan esinlenen Tüm Zamanlara, Tüm Üzgün Taşlara başlıklı güncel video yerleştirmesinden hareketle, sanatçılar Nicola Lorini, Gülşah Mursaloğlu ve Muğlak Standartlar Enstitüsü’nün (Avşar Gürpınar, Cansu Cürgen) katıldığı bir konuşma gerçekleştirdi. Yerleştirmeden hareketle ölçme, hesaplama, standart oluşturma, zaman ve değişim konularını tartışmaya açan bu ilham verici konuşmadan kısa bir bölüm paylaşıyoruz!

Kimliğe İlişkin Uzlaşımlar

Kimliğe İlişkin Uzlaşımlar

Portreler, kaçınılmaz olarak toplumsal tanınmaya ve ideolojik değişikliklere tabidir. Bu alanda yer alan eserler, toplumsal cinsiyet ve ırka ilişkin kültürel uzlaşımların yanı sıra film yıldızlarının imajlarında işleyişte olan estetik stratejileri sorguluyor.