Yersiz Yurtsuz

  • 14 Mart 2025 / 19.00
  • 26 Mart 2025 / 19.00

Yönetmen: Agnès Varda 
Oyuncular: Sandrine Bonnaire, Macha Méril, Stéphane Freiss, Yolande Moreau 
Fransa, 1985, 102’, DCP, renkli 
Fransızca; Türkçe altyazılı 

Venedik Film Festivali’nde Altın Aslan da dahil olmak üzere üç ödüle layık görülen bu Agnès Varda klasiği, donmuş bir şarap bağında bulunan Mona Bergeron’un cansız bedeniyle açılır. Ardından, geriye doğru akan bir anlatıyla, Mona’nın hayatının son günlerine tanıklık ederiz; toplumun kıyısında, köksüz ve başına buyruk bir varoluş mücadelesi veren bir kadının hikâyesine…  

Mona, geçmişini, ailesini ve dayatılan yaşam biçimlerini ardında bırakmış, özgürlüğü her şeyin üstünde tutan bir ruh olarak yollara düşer. Ancak onun özgürlük anlayışı, aynı zamanda sürekli bir hayatta kalma savaşını da beraberinde getirir. Fransa’nın kırsal topraklarında süzülen bu yalnız yolcu, yol boyunca farklı hayatlara dokunur: bir felsefe profesörü, çiftçiler, göçmen işçiler, burjuvalar, hippiler…  

Her bir karşılaşma, ona başka bir pencere açar ama hiçbir yer tam anlamıyla yuvası olamaz. İnsanlarla kurduğu bağlar geçicidir; kimi zaman şefkatle, kimi zaman küçümsemeyle, kimi zaman ise acımasızlıkla karşılanır. Varda’nın belgesel estetiği ve lirik anlatımıyla ördüğü Yersiz Yurtsuz hem özgürlüğün hem de köksüzlüğün keskin yalnızlığını yüreğe işleyen bir yolculuk olarak sunuyor. 

Başka Bir Yerde

Aydınlık Hayallerimiz

Başka Bir Yerde

Evden Haberler

Başka Bir Yerde

Wendy ve Lucy

Başka Bir Yerde

Başsız Kadın

Başka Bir Yerde

Piyano

Başka Bir Yerde

Yersiz Yurtsuz

Osmanlı’da Kahve İkramı

Osmanlı’da Kahve İkramı

Osmanlı saray ve konak haremlerinde kahve ikramı törenle yapılırdı. Önce gümüş tatlı takımı ile tatlı (reçel) sunulur, ardından kahve ikramı başlardı. Kahve güğümü, tombak, gümüş veya pirinçten yapılmış, ortasında kor ateş bulunan ve kenarlarına takılı üç zincirden tutularak taşınan sitile oturtulurdu. Sitil örtüsü ise, yuvarlak, atlas veya kadifeden, sırma, sim, pul, hatta inci ve elmas işlemeli olurdu.

“Sönüp gitmektense yanıp kül olmak daha iyidir”

“Sönüp gitmektense yanıp kül olmak daha iyidir”

1962’de fluxus hareketinin önde gelen üyelerinden Philip Corner, Piano Activities (Piyano Etkinlikleri) başlıklı bir performans sırasında yaptıklarıyla ciddi müzik çevrelerinde büyük olay yaratmıştı.

Heykele Geçiş

Heykele Geçiş

Manolo Valdés’in resimleri, maddesel bir mevcudiyet arayışındayken, bu arayış onun heykellerinde daha da belirgindir. Her geçen yıl, bu alanda daha üretken hale gelir. Günümüzde heykel, sanatçının zamanının ve çabalarının büyük bir bölümünü kapsıyor.