Göz Hizası

7 Mart - 19 Eylül 2020

Yeni Koronavirüs (COVID-19) salgınına karşı alınan önlemler çerçevesinde gösterimleri ertelenen Göz Hizası programı kaldığı yerden devam ediyor.

Pera Film, 5Harfliler iş birliğiyle, Suna Kafadar küratörlüğünde Göz Hizası programını sunuyor. Program kapsamındaki gösterimler ve konuşma, şimdiye dek görsel alanda çoğunlukla ‘bakılan’ olarak kodlanmış, yer yer soyutlanarak kutsallaştırılmış, yer yer aşağılanmış ama hep ikiliklere hapsedilmiş kadın bedenleri ve hayatlarına göz hizasından bakmaya teşebbüs eden kadınların filmlerine odaklanıyor.

Seçkideki filmler yerleşik sinematik bakışa meydan okurken, deneysel sinemanın imkanlarından faydalanarak farklı mecraları, zamansallıkları, görsel üslupları bir araya getiriyor ve yeni bir dünyanın kapılarını aralıyorlar. Program, deneyselliğin sanat alanında kadın üreticiler için nasıl hayati bir düşünme ve çalışma pratiği olduğunu gösterirken, feminizmden nasiplenmiş sanatçıların 70’lerden beri sinema alanında keşfettiği yolları ve özgün deneyimlerini dünyaya aktarma biçimlerini tarihsellikleri içinde izleme fırsatı sunuyor. 

Tekil kadın hikayelerine ve hayat kesitlerine odaklanan kısa ve uzun metraj filmler, sanattaki müdahalelerin bakışla olan ilişkimizi nasıl dönüştürdüğünü gösteriyor. Göz Hizası izleyiciyi, kaderini tayin eden, hayatlarını diledikleri gibi yaşamaya gayret eden, bunun için nice bedeller ödemiş kadınların hikayelerini, görsel ve sembolik temsilleri üzerinden düşünmeye çağırıyor.

İlhamını 8 Mart’ta geceyi geri alan kadınlarda bulan Göz Hizası, dünyanın her yanındaki kadınlara ithafla izleyiciyle buluşuyor.

5Harfliler

2012 senesinde bir araya gelen 5Harfliler feminist bir internet yayınıdır. Açıldığından bu yana dileyen herkesin yazılarını gönderebileceği bir platform olarak, kolektif şekilde işlemektedir. Sanattan bilime, tarihsel anlatılardan deneyim paylaşımına, gündelik dertlerden güncel politikaya geniş bir yelpazede, feminist hareket ve literatürü takip ederek kültürel eleştiri yayınına devam etmektedir. 5Harfliler şimdiye kadar 500’ün üzerinde yazarla çalışmış ve 2500’ün üzerinde yazı yayınlamıştır.

Bu program kapsamındaki film gösterimleri ücretsizdir. Rezervasyon alınmamaktadır. Yasal düzenlemeler uyarınca aksi belirtilmediği sürece tüm film gösterimlerimiz 18+ uygulamasına tabidir.

iş birliğiyle

logo

7 Mart

14.00 Almanca Şarkı

Tombala

Ben ve Nuri Bala

Bütün Mahalleli Duysun

15.30 Jeanne Dielman, Commerce Rıhtımı, 23 numara, 1080 Brüksel

8 Mart

16.00 Mesafe Ölçümleri

Kadının Sessiz Dikişi

Yalnız Edimler #4

Yalnız Edimler #6

3 Eylül

18.00 Almanca Şarkı

Tombala

Ben ve Nuri Bala

Bütün Mahalleli Duysun

11 Eylül

18.00 Sfenks'in Bilmeceleri

13 Eylül

13.00 Jeanne Dielman, Commerce Rıhtımı, 23 numara, 1080 Brüksel

16 Eylül

18.00 Mesafe Ölçümleri

Kadının Sessiz Dikişi

Yalnız Edimler #4

Yalnız Edimler #6

19 Eylül

15.00 Sfenks'in Bilmeceleri

 Jeanne Dielman, Commerce Rıhtımı, 23 numara, 1080 Brüksel

Jeanne Dielman, Commerce Rıhtımı, 23 numara, 1080 Brüksel

 Sfenks'in Bilmeceleri

Sfenks'in Bilmeceleri

Mesafe Ölçümleri

Mesafe Ölçümleri

Almanca Şarkı

Almanca Şarkı

Tombala

Tombala

Ben ve Nuri Bala

Ben ve Nuri Bala

Kadının Sessiz Dikişi

Kadının Sessiz Dikişi

Yalnız Edimler #4

Yalnız Edimler #4

Yalnız Edimler #6

Yalnız Edimler #6

Bütün Mahalleli Duysun

Bütün Mahalleli Duysun

Göz Hizası

Pera Film, 5Harfliler iş birliğiyle, Suna Kafadar küratörlüğünde Göz Hizası programını sunuyor. Program kapsamındaki gösterimler ve konuşma, şimdiye dek görsel alanda çoğunlukla ‘bakılan’ olarak kodlanmış, yer yer soyutlanarak kutsallaştırılmış, yer yer aşağılanmış ama hep ikiliklere hapsedilmiş kadın bedenleri ve hayatlarına göz hizasından bakmaya teşebbüs eden kadınların filmlerine odaklanıyor.

Osmanlı’da Kahve İkramı

Osmanlı’da Kahve İkramı

Osmanlı saray ve konak haremlerinde kahve ikramı törenle yapılırdı. Önce gümüş tatlı takımı ile tatlı (reçel) sunulur, ardından kahve ikramı başlardı. Kahve güğümü, tombak, gümüş veya pirinçten yapılmış, ortasında kor ateş bulunan ve kenarlarına takılı üç zincirden tutularak taşınan sitile oturtulurdu. Sitil örtüsü ise, yuvarlak, atlas veya kadifeden, sırma, sim, pul, hatta inci ve elmas işlemeli olurdu.

Oryantalist Resimlerde İstanbul Boğazı

Oryantalist Resimlerde İstanbul Boğazı

Kenti kuzeyden güneye bölen, iki kıtayı ayıran, İstanbul’u batılı ressamlar için çok özel kılan Boğaz, batılı ressamlar için kentin en pitoresk görünümlerini sunar. Kimi zaman, örneğin Ziem’in resimlerinde olduğu gibi masalsı bir İstanbul atmosferi yaratırken en önemli unsurlardan biri Boğaz’dır. 

Formları Şekillendirmek Göçebe Gövde / Biçimlenen İdeolojiler

Formları Şekillendirmek Göçebe Gövde / Biçimlenen İdeolojiler

Formları Şekillendirmek yoğun ve belirgin bir biçimde forma odaklanan; ayrıca ideoloji ve göçebelik gibi kavramları imleyen, bunu gerçekleştirirken yerleşik formları çözümleyerek farklı ve yeni bağlamlar yaratan yapıtları bir araya getiriyor.