Antonioni - Sessizliğin Gürültüsü

27 Nisan - 25 Mayıs 2013

Pera Film, İtalyan Kültür Merkezi işbirliğiyle Antonioni’nin 1940 ve 1980 yılları arasından yedi uzun metraj filmini, kısa filmlerinden bir seçki ile birlikte seyirciye sunuyor. Michelangelo Antonioni, 29 Eylül 1912 yılında doğdu, hayatının tamamını neredeyse çalışarak geçiren ünlü yönetmen 2007 yılında, 94 yaşında hayata veda etti. Antonioni, 1940’lı ve 1950’li yıllarda Federico Fellini’nin Beyaz Şeyh filminin öyküsünü kaleme alır ve İtalyan burjuva hayatını anlatan çarpıcı Bir Aşkın Öyküsü ve Kız Arkadaşlar gibi ilk kurgu filmlerini çeker. Uluslararası sinema dünyasında gerçek anlamda şöhreti yakaladığı 60’lı yıllar, Antonioni’nin, Fellini, Ingmar Bergman ve Alain Resnais gibi sanatçılarla birlikte, kendine özgü çağdaş bıkkınlığı tasvir eden, yeni bir Avrupa sanat sinemasıyla özdeşleştiği zamanlardı. Çarpıcı görsel öğeleri, muğlak hikayeleri ve modern yabancılaşmaya odaklanmalarıyla, Antonioni’nin bu dönemden filmlerinin tamamında o zamanki sevgilisi Monica Vitti yer alıyordu— Macera (Cannes Film Festivali’nde gösterildiğinde uzun ve durağan bölümleri ve kapanışı olmaması nedeniyle seyirciler tarafından yuhalananmasıyla meşhurdur), Gece, Tutulma ve Kızıl Çöl. Antonioni’nin bu filmlerinin hepsi yıllara meydan okumuştur. Daha sonraki Identification of a Woman gibi filmleri, 1960’lı yıllardaki filmleri kadar iz bırakıcı olmışsa da, yıllar geçtikçe daha çok ilgi ve  gizem kazandı.

Usta yönetmen Antonioni, sinema yapısının daha sessiz ve dolaylı yönlerini beceriyle kullanır. Onun varoluşsal bilmeceleri mantık çerçevesinde değerlendirilmeden önce hissedilir. Negatif alan, pozitif alan kadar öne çıkar, sessizlik gürültü kadar yüksek ses yaratır, olmayışlık varlık kadar belirgin, durağanlık ise doğrudan eylem kadar harekete geçirici olabilir. Antonioni, çoğunlukla telaffuz edilmeyen sinema kurallarının sınırlarını aşarak, çoğu zaman başroldeki kadın karaktere odaklanır ve filmlerindeki karakterleri duygusallaşmadan ya da ahlaki açıdan yargılamadan, filmin bütün dinamik sistemi içerisinde yer alan, ses ve sahne dekorları gibi diğer elemanlar ile aynı eşit koşullara tabi tutar.

Fellini, Bergman ve Kurosawa ile birlikte, Antonioni de, modern sanat filmi kavramını tanımlamasıyla tanınır. Öte yandan, günümüz şartlarında Antonioni’nin sineması, basit bir sınıflandırma yerine meydan okudukları gibi kendilerine özgü bir janraya ait dururlar.

İşbirliğiyle

3 Temmuz

15.00 Kırmızı Çöl

4 Temmuz

18.00 Kırmızı Çöl

1 Ağustos

20.00 Kırmızı Çöl

22.00 Kırmızı Çöl

Bir Aşkın Öyküsü

Bir Aşkın Öyküsü

Kırmızı Çöl

Kırmızı Çöl

Zabriskie Noktası

Zabriskie Noktası

Bir Kadının Tanımlanması

Bir Kadının Tanımlanması

Macera

Macera

Cinayeti Gördüm

Cinayeti Gördüm

Oberwald’in Gizemi

Oberwald’in Gizemi

Kısalar

Kısalar

Antonioni - Sessizliğin Gürültüsü

Pera Film, İtalyan Kültür Merkezi işbirliğiyle Antonioni’nin 1940 ve 1980 yılları arasından yedi uzun metraj filmini, kısa filmlerinden bir seçki ile birlikte seyirciye sunuyor.

Kimliğe İlişkin Uzlaşımlar

Kimliğe İlişkin Uzlaşımlar

Portreler, kaçınılmaz olarak toplumsal tanınmaya ve ideolojik değişikliklere tabidir. Bu alanda yer alan eserler, toplumsal cinsiyet ve ırka ilişkin kültürel uzlaşımların yanı sıra film yıldızlarının imajlarında işleyişte olan estetik stratejileri sorguluyor. 

Sanatçı ile Söyleşi: Nicola Lorini

Sanatçı ile Söyleşi: Nicola Lorini

Tüm Zamanlara, Tüm Üzgün Taşlara, Pera Müzesi’nin Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri Koleksiyonu’nda öznel ve duygusal durumları bir araya getirerek tek yönlü tarih ve zaman algısını sorgularken ziyaretçileri çizgisel olmayan bir yolculuğa çıkarıyor.

Gece Yarısı Korku Hikâyeleri: Son Sefer <br> Galip Dursun

Gece Yarısı Korku Hikâyeleri: Son Sefer
Galip Dursun

Biraz önce, yolcu salonunda vapurun hareketini beklerken aklıma bir oyun geldi. Küçükken evde, buradan epey uzakta ve geçmişte kalmış ülkemde oynadığımız, nasıl oynadığımızı bile hatırlayamadığım bir oyun. Vapura binmek için bekleyen kalabalığın arasında kendimi olduğumdan bin kat daha yalnız hissettiren cinsten.