Etel Adnan

İmkânsız Eve Dönüş

6 Nisan - 8 Ağustos 2021

İmkânsız Eve Dönüş ressam, yazar ve şair Etel Adnan'ın yüz yıla yaklaşan yaşamının tüm üretim dönemlerini kapsayan retrospektif niteliğinde bir sergi.

İzmirli Rum bir anne ve Şamlı Osmanlı subayı bir babanın çocuğu olarak 1925 yılında Beyrut’ta çok dilli, çok dinli, çok kültürlü bir ailede ve coğrafyada doğan sanatçının bu zengin kimliğinin izlerini eserlerinde görmek mümkün. Yaşamından eksik olmayan savaşlara, siyasal ve toplumsal olaylara kayıtsız kalmayan Etel Adnan, üretimlerinde iki temel ifade aracını, yazıyı ve resmi, bazen birbirinden ayrı bazen birbirinin içinde kullanıyor.

Çevresindeki fiziksel dünyayı doğallıkla yorumluyor, özgün soyut manzaraları ve öncelikle dağları renk, yazı, hafıza ve zaman gibi konuları işlediği eserleri dünyayla kurduğu hassas ve dinamik ilişkiyi yansıtıyor.

Küratörlüğünü Serhan Ada ve Simone Fattal’in üstlendiği sergide, “birden fazla alanda ustalaşmış sanatçının” pratiğinin bir parçası olan seramikler, halılar, leporellolar (akordeon defterler), yağlı boya çalışmalar, desenler, baskılar ve sanatçının bir de filmi yer alıyor. Etel Adnan'ın sanatsal üretimlerinin yanı sıra farklı dönemlerde yapılmış söyleşilerin kayıtları da izleyiciyle buluşuyor.

Bir dönem sanat felsefesi ve estetik dersleri verdiği Amerika’da resme başlayan sanatçı erken üretimlerinde sade soyut kompozisyonlar yaparken bir yandan da ilhamını Doğu halılarından aldığı soyut halılar tasarlamaya yönelir. Leporellolarında ise, edebiyat pratiği ve ilgisi ile görsel ifadesi arasındaki paralelliği gösterir biçimde desen, şiir ve düzyazıyı bir arada kullanır.

Birçok farklı mecrada gidip gelen sanatçının eserlerindeki harikulade biçim tasvirleri ve sanatsal ifadesinin yalınlığı, dilbilimsel, kültürel ve coğrafi sınırları aşarak izleyicinin zihin dünyasıyla iletişime geçer.

Mevsimleri, manzaraları, işaretleri, gökyüzündeki hayali gezegenleri, uyduları ve etkileyici enerjisiyle izleyiciye derin bir keşif ve yorumlama alanı açıyor Etel Adnan.

3 Boyutlu Gezin!

Etel Adnan

Etel Adnan

Sergiye eşlik eden yayında küratörler Serhan Ada ve Simone Fattal’ın yazılarının yanı sıra sanatçı Etel Adnan’ın sergi için kaleme aldığı kısa bir metin ve Osmanlı İmparatorluğu’nun Sonu Hakkında başlıklı yazısı yer alıyor. 

Etel Adnan: Müzik İçin Yazmak  <br> Gavin Bryars, Serhan Ada

Etel Adnan: Müzik İçin Yazmak
Gavin Bryars, Serhan Ada

Pera Müzesi, ressam, yazar ve şair Etel Adnan'ın yüz yıla yaklaşan yaşamının tüm üretim dönemlerini kapsayan “İmkânsız Eve Dönüş” sergisi kapsamında bir dizi sohbet etkinliği gerçekleştiriyor. Serinin ikinci etkinliğinde Gavin Bryars ve Serhan Ada, sanatçının edebiyat ve müzikle kurduğu ilişkiyi ele aldıkları bir çevrimiçi sohbet gerçekleştirecekler. 

Etel Adnan: Hayatı, Eseri, Şehirleri  <br> Simone Fattal, Jean Frémon, Lamia Joreige ve Serhan Ada

Etel Adnan: Hayatı, Eseri, Şehirleri
Simone Fattal, Jean Frémon, Lamia Joreige ve Serhan Ada

Pera Müzesi, ressam, yazar ve şair Etel Adnan'ın yüz yıla yaklaşan yaşamının tüm üretim dönemlerini kapsayan “İmkânsız Eve Dönüş” sergisi kapsamında bir dizi sohbet etkinliği gerçekleştiriyor. Serinin ilk etkinliğinde en yakınları, Etel Adnan’ın hayatı, eserleri ve şehirleri üzerine sohbet edecek. 

Pastoral Hayaller

Pera Müzesi Öğrenme Programları, Etel Adnan: İmkânsız Eve Dönüş adlı sergiye paralel olarak “Pastoral Hayaller” isimli programla farklı yaş gruplarına yönelik eğlenceli, renk dolu çevrimiçi atölyeler ve turlar düzenliyor.

Kuyunun Yanında

Kuyunun Yanında

Tadeusz Ajdukiewicz Doğu’yu, 1877’de, Władysław Branicki’yle birlikte çıktığı Suriye, Mısır, Türkiye ve Kırım turunda keşfetti. Bu deneyim onda derin bir etki yarattı, yaşamının sonuna kadar da Doğulu temaları kullanmayı sürdürdü. 

Rineke Dijkstra Bana Bak!

Rineke Dijkstra Bana Bak!

“Portre insanlık durumunun dışından ve de içinden bahseder, bir kişinin fiziği kadar psikolojisini de yansıtır –ya da yansıtmalıdır.”

Gece Yarısı Hikâyeleri: COGITO <br> Tevfik Uyar

Gece Yarısı Hikâyeleri: COGITO
Tevfik Uyar

Duruşma salonunun büyük bir mekan olacağını hayal etmişti. Hiç de öyle değildi. Kendi evinin salonu kadar bir yerin bir tarafını biraz yükseltip, üzerine yüksek bir kürsü yerleştirmişlerdi.